Jumat, 01 Februari 2013

Terjemahan Al-Quran ~ Surah Al-Mulk


SURAH AL-MULK
(Kerajaan)
Surah ke 67
Terdiri daripada 30 ayat (Makkiyyah)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

1. Maha Berkat (serta Maha Tinggilah kelebihan) Allah yang menguasai (segala) kerajaan (dunia dan akhirat). Dan Dia Maha Kuasa atas segala sesuatu.

2. Dialah yang menciptakan mati dan hidup untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebik baik amalnya. Dan Dia Maha Perkasa, lagi Maha Pengampun.

3. Dialah yang menciptakan tujuh petala langit yang berlapis-lapis. Tidak akan kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pengasih. Maka lihatlah sekali lagi, adakah kamu lihat sesuatu yang cacat?

4. Kemudian ulangi pandangan(mu) sekali lagi (dan) sekali lagi, nescaya pandanganmu akan kembali kepadamu tanpa menemukan kecacatan dan ia (pandanganmu) dalam keadaan letih (kerana tenaga habis dengan sia-sia).

5. Dan sesungguhnya, telah Kami hiasi langit yang dekat (dengan bumi), dengan bintang-bintang dan Kami jadikannya (bintang-bintang itu) sebagai alat-alat pelempar syaitan dan Kami sediakan bagi mereka neraka yang menyala-nyala.

6. Dan orang yang ingkar kepada Tuhannya, akan mendapat azab Jahannam, Dan itulah seburuk-buruk tempat kembali.

7. Apabila mereka dilemparkan kedalamnya, mereka mendengar suara neraka yang mengerikan, sedang neraka itu menggelegak.

8. Hampir meledak kerana marah. Setiap kali ada kumpulan (orang kafir) dilemparkan ke dalamnya, penjaga-penjaga (neraka itu) bertanya kepada mereka: "Apakah belum pernah ada orang yang datang memberi peringatan kepadamu (di dunia)?"

9. Mereka menjawab: "Benar, sesungguhnya, seorang memberi peringatan telah datang kepada kami, tetapi kami mendustakan(nya) dan kami katakan: Allah tudak menurunkan sesuatu apa pun, kamu sebenarnya dalam kesesatan yang besar."

10. Dan mereka berkata : " Sekiranya (dahulu) kami mendengar atau memikirkan (peringatan itu) tentulah kami tidak termasuk dalam kalangan penghuni neraka yang menyala-nyala.

11. Maka mereka mengakui dosa mereka. Tapi jauhlah (daripada rahmat Allah) bagi penghuni neraka yang menyala-nyala itu.

12. Sesungguhnya orang yang takut (melanggar hukum) Tuhannya semasa mereka tidak dilihat orang dan semasa mereka tidak melihat azab Tuhan, mereka beroleh keampunan dan pahala yang besar.

13. Dan rahsiakanlah perkataanmu atau nyatakanlah (sama sahaja keadaannya kepaka Allah) kerana sesungguhnya, Dia Maha Mengetahui segala isi hati.

14. Apakah (pantas) Allah yang menciptakan itu tidak mengetahui? Dan Dia Maha Halus, lagi Maha Mengetahui.

15. Dialah yang menjadikan bumi untuk kamu yang mudah dijelajahi, maka jelajahilah di segala penjurunya dan makanlah sebahagian daripada rezekiNya. Dan hanya kepadaNya kamu (kembali setelah) dibangkitkan.

16. Sudah merasa amankah kamu, bahawa Dia yang di langit itu tidak akan membuat kau ditelan bumi ketika tiba-tiba ia bergoncang?

17. Atau sudah merasa amankah kamu, bahawa Dia yang dilangit itu tidak akan mengirinkan badai yang menghujani kamu dengan batu? Namun kelak kamu akan mengetahui bagaimana (akibat mendustakan) peringatanKu.

18. Dan sesungguhnya, orang yang sebelum mereka pun telah mendustakan (rasul-rasulNya). Maka perhatikanlah betapa hebatnya kemurkaanKu!

19. Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang megembangkan dan menguncupkan sayapnya di atas mereka? Tidak ada yang menahannya (di udara) selain Yang Maha Pengasih. Sesungguhnya Dia Maha Melihat segala sesuatu.

20. Atau siapakah yang akan menjadi bala tentera bagimu yang dapat membelamu selain (Allah) Yang Maha Pengasih? Orang kafir itu hanyalah dalam (keadaan) tertipu.

21. Atau siapakah yang dapat memberimu rezeki jika Dia menahan rezekiNya? Bahkan mereka terus-menerus dalam kesombongan dan menjauhkan diri (daripada kebenaran).

22. Apakah orang yang merangkak dengan wajah terlangkup yang lebih terpimpin (dalam kebenaran) ataukah orang yang berjalan tegak di atas jalan yang lurus?

23. Katakanlah : "Dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati nurani bagi kamu. (Tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur."

24. Katakanlah : "Dialah yang menjadikan kamu berkembang biak di muka bumi dan hanya kepadaNya kamu akan dikumpulkan."

25. Dan mereka berkata :"Bilakah (datangnya) ancaman (hari kiamat) itu jika kamu orang yang benar?"

26. Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya ilmu (tentang hari kiamat itu) hanya pada Allah. Dan aku hanyalah seorang pemberi peringatan yang menjelaskan."

27. Maka ketika mereka melihat azab (pada hari kiamat) sudah dekat, wajah orang kafir itu menjadi muram. Dan dikatakan (kepada mereka): "Inilah (azab) yang dahulu kamu minta disegerakannya."

28. Katakanlah (wahai Muhammad): "Tahukah kamu jika Allah mematikan aku dan orang yang bersamaku atau memberi rahmat kepada kami, (maka kami akan masuk syurga), lalu siapa yang dapat melindungi orang kafir daripada azab yang pedih?"

29.Katakanlah: "Dialah Yang Maha Pemurah, kami beriman kepadaNya dan kepadaNya kami bertawakal. Maka kelak kamu akan tahu siapa yang berada dalam kesesatan yang nyata."

30. Katakanlah (wahai Muhammad): "Terangkanlah kepadaku jika sumber ait kamu menjadi kering, maka siapa yang akan memberimu air yang mengalir?"

Tidak ada komentar:

Posting Komentar