Sabtu, 16 Februari 2013

Terjemahan Al-Quran ~ Surah Al-Taghabun

SURAH AL-TAGHABUN
(Hari Diperlihatkan Segala Kesalahan)
Surah ke 64
Terdiri daripada 18 ayat (Madaniyyah)


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

1. Segala yang ada di langit dan yang ada di bumi sentiasa mengucap tasbih kepada Allah. Dialah Yang Memiliki kuasa pemerintahan dan segala pujian. Dia Maha Berkuasa atas tiap-tiap sesuatu.

2. Dialah Yang mencipta kamu; maka sebahagian daripada kamu ada yang kafir dan sebahagian daripada kamu ada yang beriman. Allah Maha Melihat akan segala yang kamu kerjakan (serta membalasnya).

3. Dia mencipta langit dan bumi dengan haq (bertujuan dah berhikmah) serta Dia menentukan bentuk rupa kamu dan memperelok rupa kamu. Kepada-Nyalah tempat kembali.

4. Dia mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi serta Dia mengetahui segala yang kamu rahsiakan serta yang kamu zahirkan. Allah Maha Mengetahui segala (isi hati) yang terkandung di dalam dada.

5. Apakah belum sampai kepada kamu berita orang kafir yang telah lalu? Maka merea merasai kesan buruk akibat perbuatan kufur mereka. Mereka (pada hari akhirat kelak) beroleh azab yang pedih.

6. (Balasan) yang demikian itu kerana sesungguhnya mereka pernah didatangi rasul-rasul (yang diutus kepada) mereka dengan membawa keterangan-keterangan yang nyata, lalu mereka berkata, “Patutkah manusia (yang seperti kami menjadi rasul untuk) memberi petunjuk kepada kami?” Lalu mereka kufur serta berpaling (daripada kebenaran) dan Allah tidak berhajat kepada mereka (lalu membinasaka mereka). Allah sememangnya Maha Kaya lagi Maha Terpuji.

7.  (Diantara factor kekufuran) orang yang kafir itu (ialah kerana mereka) mengatakan bahawa mereka sekali-kali tidak akan dibangkitkan (sesudah mati). Katakanlah : “Bahkan, demi Tuhanku, kamu akan dibangkitkan, kemudian kamu akan diberitahu tentang segala yang kamu telah kerjakan.” Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah (untuk melaksanakannya).

8.  Oleh itu, hendaklah kamu beriman kepada Allah dan kepada Rasul-Nya serta kepada cahaya (al-Quran) yang Kami turunkan. (Ingatlah) Allah Maha Mendalam Pengetahuan-Nya akan segala yang kamu kerjakan.

9. (Ingatkanlah) pada hari Allah menghimpunkan kamu ketika perhimpunan (untuk menerima balasan), itulah hari dinampakkan kesalahan-kesalahan (dengan mengampuninya) dan memasukkannya ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang besar.

10. Manakala orang yang kafir dan mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, maka merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya. Itulah seburuk-buruk tempat kembali.

11. Tidak ada suatu pun kesusahan (atau musibah) yang menimpa (seseorang) melainkan dengan izin Allah. Sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memberi hidayah kepada hatinya (lalu menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar). (Ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

12.  Taatlah kamu kepada Allah serta taatlah serta taatlah kepada Rasul-Nya. Maka jika kamu berpaling (enggan taat, kamulah yang akan menderita balasannya yang buruk), kerana sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah-perintah) dengan jelas.

13. Allah itu, tiada Tuhan melainkan Dia. Dengan demikian, kepada Allah jualah orang yang beriman wajib bertawakkal.

14. Wahai orang yang beriman! Sesungguhnya ada antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu. Oleh itu, berhati-hatilah kamu terhadap mereka. Sekiranya kamu memaafkan dan tidak memarahi (mereka) serta memaafkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

15. Sesungguhnya harta dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian. Di sisi Allah jualah pahala yang besar.

16. Oleh itu, bertaqwalah kamu kepada Allah sedaya upaya kamu dan dengarlah (akan pengajaran-pengajaran-Nya) serta taatlah (akan perintah-perintahNya) dan nafkahkanlah nafkah yang baik untuk diri kamu. (Ingatlah) sesiapa yang dipelihara dirinya daripada tabiat bakhilnya, maka merekalah orang yang berjaya.

17. Jika kamu memberi pinjaman kepada Allah, dengan pinjaman yang baik (ikhlas seumpama sedekah), nescaya Allah akan melipatgandakan balasannya kepada kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Allah Maha Pembalas jasa (golongan yang berbuat baik) lagi Maha Penyantun (memberi peluang kepada golongan yang bersalah supaya bertaubat).

18. Dialah Yang Mengetahui segala yang ghaib dan yang nyata, (dan Dialah jua) Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar