Minggu, 23 September 2012

Terjemahan Al-Quran - Surah Al-Baqarah Ayat 97-118

K. Memusuhi Malaikat Jibril 'Alaihissalam Bererti Memusuhi Allah Subhanahu wa Taa'la yang Mengutusnya.
97. Katakanlah: "Barangsiapa yang menjadi musuh Jibril, maka jibril itu telah menurunkannya (al-Quran) ke dalam hatimu dengan izin Allah, membenarkan apa (kitan-kitab) yang sebelumnya dan menjadi petunjuk serta berita gembira bagi orang yang beriman."

98. Barangsiapa yang menjadi musuh Allah, malaikat-malaikatNya, rasul-rasulNya, Jibril dan Mika'il, maka sesungguhnya Allah adalah musuh bagi orang kafir.

99. Dan sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu ayat-ayat yang jelas dan tidak ada yang ingkar kepadanya melainkan orang yang fasik.

100. Patutkah (mereka ingkar kepada ayat-ayat Allah)? Dan setiap kali mereka berjanji, segolongan mereka mengingkarinya, bahkan sebahagian besar daripada mereka tidak beriman.

101. Dan setelah datang kepada mereka seorang rasul dari sisi Allah yang membenarkan apa (kitab) yang ada pada mereka, sebahagian daripada orang yang diberi Kitab (Taurat) melemparkan Kitab Allah ke belakang (punggung)nya seolah-olah mereka tidak mengetahui (bahawa itu adalah Kitab Allah).

L. Tuduhan Orang Yahudi Terhadap Nabi Sulaiman 'Alahissalam.
102. Dan mereka mengikuti apa* yang dibaca oleh syaitan-syaitan** pada masa kerajaan Sulaiman (dan mereka mengatakan bahawa Sulaiman itu mengamalkan sihir), padahal Sulaiman tidak kafir ( tidak mengamalkan sihir), hanya syaitan-syaitan itu yang kafir (mengamalkan sihir). Mereka mengajar sihir kepada para manusia dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat*** di negeri Babil (Babylon) iaitu Harut dan Marut, sedang keduanya tidak mengajarkan (sesuatu) kepada seorang pun sebelum mengatakan: "Sesungguhnya kami hanya cubaan (bagimu), sebab itu janganlah kamu kafir." Maka mereka mempelajari daripada kedua malaikat itu apa yang dapat memisahkan antara seorang (suami) dengan isterinya.**** Dan mereka itu (ahli sihir) tidak akan dapat memberi mudarat kepada seseorang dengan sihirnya kecuali dengan izin Allah. Dan mereka mempelajari sesuatu yang memberi mudarat dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi) telah pun mengetahui bahawa barangsiapa yang memilih ahli sihir itu, tiada baginya keuntungan di akhirat dan amat jahatlah perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir jika mereka mengetahui.
* Kitab-kitab sihir
** Menurut Ibnu Katsir, syaitan-syaitan itu menyebarkan berita-berita bohong bahawa Nabi Sulaiman 'Alaihissalam menyimpan lembaran-lembaran sihir
*** Para mufassir ada berpendapat bahawa dua malaikat adalah betul-betul malaikat, ada pula yang berpendapat bahawa mereka adalah orang yang dipandang soleh seperti Malaikat dan apa pula yang berpendapat bahawa mereka adalah dua orang jahat yang berpura-pura soleh sepeti Malaikat.
**** Bermacam-macam sihir yang diamalkan oleh orang Yahudi sehingga terdapat sihir untuk mencerai-beraikan masyarakat seperti mencerai-beraikan suami isteri.

103. Sesungguhnya jika mereka beriman dan bertakwa, (nescaya mereka akan mendapat pahala) dan sesungguhnya pahala di sisi Allah adalah lebih baik jika mereka mengetahui.

M. Ketidaksopanan Orang Yahudi Terhadap Nabi Muhammad SAW dan Sahabat-sahabatnya.
104. Wahai orang yang beriman, janganlah kamu katakan (kepada Muhammad): "Ra'ina"*, tetapikatakanlah: "Unzurna",** dan dengarlah kamu (segala perintah dengan sebulat hati menerimanya). Dan (ingatlah bahawa) orang kafir itu beroleh azab seksaan yang pedih (neraka).
* Ra'ina bererti; "sudilah kiranya kamu memperhatikan kami." Ketika para sahabat mengucapkan perkataan ini kepada Rasulullah SAW, orang Yahudi pun memakai kata ini dengan digunakan seakan-akan menyebut ra'ina, padahal yang mereka katakan ialah ru'unah, yang beerti "kebodohan yang sangat", sebagai ejekan kepada Rasulullah SAW, itulah sebabnya Allah memerintahkan sahabat-sahabat menukar perkataan ra'ina dengan unzurna.
** Sama erti dengan ra'ina.

105. Orang kafir dari Ahli Kitab dan orang musyrik tidak menginginkan diturunkannya sesuatu kebaikan kepadamu dari Tuhanmu. Dan Allah menentukan siapa yang dikehendakiNya (untuk diberi) rahmatNya (kenabian) dan Allah mempunyai kurnia yang besar.

N. Menasakhkan Suatu Ayat Adalah Urusan Allah Subhanahu wa Ta'ala.
106. Ayat* mana saja yang Kami nasakhkan atau Kami jadikan (manusia) lupa kepadanya, pasti Kami ganti dengan yang lebih baik daripadanya atau yang setanding dengannya. Tidakkah kamu mengetahui bahawa sesungguhnya Allah Maha Kuasa ke atas segala sesuatu?
* Para mufassir berlainan pendapat tentang erti ayat. Ada yang mentafsirkan ayat al-Quran dan ada yang mentafsirkan mukjizat.

107. Tidakkah kamu mengetahui bahawa kerajaan langit dan bumi adalah kepunyaan Allah? Dan tiada bagimu selain Allah, seorang pelindung mahupun seorang penolong.

108. Atau kamu pula hendak meminta kepada Rasulmu (Muhammad) seperti mana Musa (pernah) diminta (Bani Israel) dahulu? Dan barangsiapa yang menukar iman dengan kekafiran, maka sesungguhnya orang itu telah sesat dari jalan yang lurus.

109. Sebahagian besar Alhli Kitab inginkan agar mereka dapat mengembalikan kamu kepada kekafiran setelah kamu beriman kerana dengki yang (timbul) daripada diri mereka sendiri, setelah nyata bagi mereka kebenaran. Maka maafkanlah dan biarkanlah mereka hingga Allah datangkan perintahNya.* Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu.
* Izin memerangi dan mengusir orang Yahudi.

110. Dan dirikanlah solat dan tunaikanlah zakat. Dan kebaikan apa saja yang kamu usahakan bagi dirimu, tentu kamu akan mendapat pahalanya di sisi Allah. Sesungguhnya Allah Maha Melihat apa-apa yang kamu kerjakan.

111. Dan mereka (Yahudi dan Nasrani) berkata: " Sekali-kali tidak akan masuk syurga kecuali orang (yang beragama) Yahudi atau Nasrani." Demikian itu (hanya) angan-angan mereka yang kosong belaka. Katakanlah: " Tunjukkanlah bukti kebenaran kamu jika kamu adalah orang yang benar."

112. (Tidak demikian) bahkan barangsiapa yang menyerahkan diri kepada Allah, sedang dia berbuat kebajikan, maka baginya pahala di sisi Tuhannya dan tidak ada kekhuatiran terhadap mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati.

113. Dan orang Yahudi berkata; " Orang Nasrani itu tidak mempunyai suatu pegangan" dan orang Nasrani berkata: " Orang Yahudi tidak mempunyai suatu pegangan," padahal mereka (sama-sama) baca al-Kitab. Demikian pula orang yang tidak berilmu, berkata seperti ucapan mereka itu. Maka Allah akan mengadili mereka pada hari kiamat tentang apa-apa yang mereka berselisih padanya.

O. Tindakan-tindakan Menghalang Beribadah.
114. Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang yang menghalang dari menyebut nama Allah dalam masjid-masjidNya dan berusaha untuk merobohkannya? Mereka itu tidak sepatutnya masuk ke dalamnya (masjid Allah) kecuali dengan rasa takut (kepada Allah). Mereka di dunia mendapat kehinaan dan di akhirat mendapat seksa yang berat.

115. Dan kepunyaan Allahlah timur dan barat. Maka ke mana pun kamu menghadap, disitulah wajah (kiblat) Allah.* Sesungguhnya Allah Maha Luas (rahmatNya) lagi Maha Mengetahui.
* At-Tabari menyebutkan bahawa ayat ini turun berkenaan dengan suatu kaum yang tidak dapat melihat arah kiblat dengan tepat sehingga mereka solat ke arah yang berbeza-beza.

116. Maka (orang kafir) berkata : "Allah mempunyai anak." Maha Suci Allah, bahkan apa yang ada di langit dan di bumi adalah kepunyaan Allah, semua tunduk kepadaNya.

117. Allah pencipta langit dan bumi dan apabila Dia berkehendakkan (untyk menciptakan) sesuatu, maka (cukuplah) Dia hanya mengataan kepadanya: "Jadilah", lalu jadilah ia.

118. Dan orang yang tidak mengetahui berkata: " Mengapa Allah tidak (langsung) berbicara dengan kami atau datang tanda-tanda kekuasaanNya kepada kami?" Demikian pula orang yang sebelum mereka telah mengatakan seperti ucapan mereka itu, hati mereka serupa. Sesungguhnya Kami telah menjelaskan tanda-tanda kekuasaan Kami kepada kaum yang yakin.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar