Rabu, 26 September 2012

Terjemahan Al-Quran - Surah Al-Baqarah Ayat 183-203

J. Puasa.
183. Wahai orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu, agar kamu bertakwa.

184. (Iaitu) dalam beberapa hari yang tertentu. Maka barangsiapa diantara kamu ada yang sakit atau dalam perjalanann (lalu dia berbuka), maka (wajiblah bagimu berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkan itu pada hari-hari yang lain. Dan wajib bagi orang yang (tidak berdaya untuk berpuasa) membayar fidyah, (iaitu) memberi makan seorang miskin. Barangsiapa yang dengan releaan hati mengerjakan kebajikan,* maka itulah lebih baik baginya. Dan berpuasa lebih baik bagimu jika kamu mengetahui.
* Memberi makan lebih dari seorang miskin untuk satu hari.

185. (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan perbezaan (antara yang hak dan yang batil). Kerana itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah dia berpuasa pada bulan itu dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu di a berbuka), maka (wajib baginya berpuasa) sebanyak hari yang ditinggalkannya itu pada hari-hari yang lain. Allah mengkehendaki kemudian bagimu dan tidak mengkehendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjukNya yang diberikan kepadamu supaya kamu bersyukur.

186. Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah) bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila dia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka menenuhi (segala perintah)Ku dan hendaklah mereka beriman kepadaKu agar mereka selalu berada dalam kebenaran.

187. Dihalalkan bagi kamu pada malam hari bulan puasa bercampur dengan isteri-isteri kamu, mereka itu adalah pakaian bagimu dan kamu pun adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu tidak dapat menahan nafsumu, kerana itu Allah mengampuni kamu dan memberi maaf kepadamu. Maka sekarang, campurilah mereka dan carilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu dan makan minumlah hingga terang bagimu benang putih dan benang hitam, iaitu fajar.Kemudian sempurnakanlah puasa itu sampai (tiba) malam, (tetapi) janganlah kamu campuri mereka itu, sedang kamu beriktikaf* dalam masjid. Itulah larangan Allah, maka janganlah kamu mendekatinya. Demikianlah Allah menerangkan ayat-ayatNya kepada manusia supaya mereka bertakwa.
* Berada dalam masjid dengan niat mendekatkan diri kepada Allah.

188. Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil dan (janganlah) kamu menyuap dengan harta itu kepada para hakim dengan maksud agar kamu dapat memakan sebahagian dari harta benda orang lain itu dengan (jalan berbuat) dosa, padahal kamu mengetahui.

K. Berjihad Dengan Jiwa dan Harta di Jalan allah Subhanahu wa Taa'la
189. Mereka bertanya kepadamu tentang bulan sabit. Katakanlah: "Bulan sabit itu adalah tanda-tanda waktu bagi manusia dan (bagi ibadah haji)" dan bukanlah kebajikan memasuki rumah-rumah dari belakangnya,* akan tetapi kebajikan itu ialah kebajikan orang yang bertakwa. Dan masukilah rumah-rumah itu dari pintu-pintunya dan bertakwalah kepada Allah agar kamu beruntung.
* Pada masa jahiliyah, orang yang berihram pada waktu haji memasuki rumah dari belakang bukan dari depan. Hal ini ditanyakan oleh para sahabat kepada Rasullullah SAW, maka diturunkanlah ayat ini.

190. Dan berperanglah di jalan Allah ke atas orang yang memerangi kamu, (tetapi) janganlah kamu melampaui batas kerana sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang melampaui batas.

191. Dan bunuhlah mereka di mana saja kamu jumpai mereka dan usirlah mereka dari tempat mereka telah mengusir kamu (Mekah) dan fitnah* itu lebih besar bahayanya daripada membunuh. Dan janganlah kamu memerangi mereka di Masjid al-Haram kecuali jika mereka memerangi kamu di tempat itu. Jika mereka memerangi kamu (di tempat itu), maka bunuhlah mereka. Demikianlah balasan bagi orang kafir.
* Menimbulkan kekacauan seperti mengusir sahabat Nabi Muhammad SAW dari kampung halamannya, merampas harta mereka dan menyakiti atau mengganggu kebebasan mereka dalam beragama.

192. Kemudian jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang.

193. Dan perangilah mereka itu sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah. Jika mereka berhenti (dari memusuhi kamu), maka tidak ada permusuhan (lagi) kecuali terhadap orang yang zalim.

194. bulan haram dengan bulan haram,* dan pada sesuatu yang patut dihormati,** berlaku hukum qisas. Oleh sebab itu, barangsiapa yang menyerang kamu, maka seranglah dia seimbang dengan serangannya terhadap kamu. Bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah beserta orang yang bertakwa.
* Kalau umat Islam diserang di bulan haram yang sebenarnya di bulan itu tidak boleh berperang, maka dibolehkan membalas serangan di bulan itu juga.
** Maksudnya antara lain ialah : bulan haram (bulan Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram dan Rejab), Tanah Haram (Mekah) dan ihram.

195. Dan belanjakanlah (harta bendamu) di jalan Allah dan janganlah kamu mencampakkan dirimu sendiri ke dalam kebinasaan dan berbuat baiklah kerana sesungguhnya Allah menyukai orang yang berbuat baik.

L. Haji.
196. Dan sempurnakanlah ibadah haji dan umrah kerana Allah. Jika kamu terkepung (terhalang oleh musuh atau kerana sakit), maka (sembelihlah) korban* yang mudah didapati dan jangan kamu mencukur kepalamu** sebelum korban sampai di tempat penyembelihannya. Jika ada di antara kamu yang sakit atau ada gangguan di kepalanya (lalu dia bercukur), maka wajiblah atasnya berfidyah, iaitu berpuasa atau bersedekah atau berkorban. Apabila kamu telah (merasa) aman, maka bagi siapa yang ingin mengerjakan umrah sebelum haji (di dalam bulan haji), (wajiblah dia menyembelih) korban yang mudah didapati. Tetapi jika dia tidak menemui (binatang korban atau tidak mampu), maka wajib berpuasa tiga hari dalam masa haji dan tujuh hari (lagi) apabila kamu telah pulang ( ke tanah air). Itulah sepuluh (hari) yang sempurna. Demikian itu (kewajipan membayar fidyah) bagi orang yang keluarganya tidak berada ( di sekitar) Masjid al-Haram (orang yang bukan penduduk kota Mekah). Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa Allah sangat keras seksaanNya.
* Menyembelih binatang korban sebagai pengganti pekerjaan wajib haji yang ditinggalkan atau sebagai denda kerana melanggar hal-hal yang terlarang mengerjakannya di dalam ibadah haji.
** Mencukur kepala adalah salah satu pekerjaan wajib haji sebagai tanda selesai ihram.

197. (Musim) haji adalah beberapa bulan yang dimaklumi,* barangsiapa yang menetapkan niatnya dalam bulan itu untuk mengerjakan haji, maka tidak boleh rafas,** berbuat fasik dan berbantah-bantahan semasa mengerjakan haji. Dan apa yang kamu kerjakan berupa kebaikan, nescaya Allah mengetahuinya. Berbekallah,*** dan sesungguhnya sebaik-baik kekal adalah takwa dan bertakwalah kepadaKu, wahai orang yang berakal.
* Iaitu bulan Syawal, Zulkaedah dan Zulhijjah.
** Mengeluarkan perkataan yang menimbulkan berahi yang tidak senonoh atau bersetubuh.
*** Ianya bekal yang cukup agar dapat memelihara diri dari perbuatan hina atau meminta-minta selama dalam perjalanan haji.

198. Tidak ada dosa bagimu untuk mencari kurnia (rezeki hasil perniagaan) dari TuhanMu. Maka apabila kamu telah bertolak dari Arafah, berzikirlah kepada Allah di Masy-ar al-Haram.* Dan berzikirlah (dengan menyebut) Allah sebagaimana yang ditunjukkanNya kepadamu dan sesungguhnya kamu sebelum itu benar-benar termasuk orang yang sesat.
* Iaitu bukit Quzah di Mudzalifah.

199. Kemudian bertolaklah kamu dari tempat bertolaknya orang ramai (Arafah) dan mohonlah ampun kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang.

200. Apabila kamu telah menyelesaikan ibadah hajimu, maka berzikirlah (dengan menyebut) Allah sebagaimana kamu menyebut-nyebut (membangga-banggakan) nenek moyangmu* atau (bahkan) berzikirlah lebih banyak daripada itu. Maka di antara manusia ada orang yang berdoa: "Ya Tuhan kami, berilah kami (kebaikan) di dunia" dan tiadalah baginya bahagian (yang menyenangkan) di akhirat.
* Menjadi kebiasaan orang Arab Jahiliyah setelah menunaikan haji, lalu bermegah-megah tentang kebesaran nenek moyangnya. Setelah ayat ini diturunkan, bermegah dengan nenek moyang diganti dengan berzikir kepada Allah.

201. dan di antara mereka ada orang yang berdoa: " Ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari seksa neraka."*
* Inilah sebaik-baik doa bagi seorang muslim.

202. Mereka itulah orang yang mendapat bahagian dari apa yang mereka usahakan dan Allah sangat cepat perhitunganNya.

203. Dan berzikirlah* (dengan menyebut) Allah dalam beberapa hari yang telah ditentukan jumlahnya.** Barangsiapa ingin cepat berangkat ( dari Mina) setelah dua hari, maka tiada dosa baginya. Dan barangsiapa ingin menangguhkan (keberangkatannya dari dua hari itu), juga tidak ada dosa baginya,*** (yakni) bagi orang yang bertakwa. Dan bertakwalah kepada Allah dan ketahuilah bahawa kamu akan dikumpulkan kepadaNya.
* Zikir di sini ialah membaca tasbih, tahmid,talbiah,takbir dan sebagainya.
** Beberapa hari yang telah ditentukan jumlahnya ialah tiga hari sesudah hari taya Haji, iaitu pada 11,12 dan 13 bulan Zulhijjah. Hari-hari itu dinamakan hari-hari Tasyrik.
*** Sebaiknya orang yang berhaji meninggalkan Mina pada petang hari terakhir dari hari Tasyrik; boleh juga mereka meninggalkan Mina pada petang hari yang kedua. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar