Kamis, 27 September 2012

Terjemahan Al-Quran - Surah Al-Baqarah Ayat 240-260








Wasiat Untuk Isteri dan Mut'ah.
240. Dan orang yang akan meninggal dunia di antaramu dan meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isterinya (iaitu) diberi nafkah hingga setahun lamanya dengan tidak disuruh berpindah (dari rumahnya). Akan tetapi, jika mereka berpindah (dengan kehendaknya sendiri), maka tidak ada dosa bagimu (wali atau waris dari yang meninggal) membiarkan mereka berbuat yang makruf terhadap diri mereka. Dan Allah Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana.

241. Kepada wanita-wanita yang diceraikan (hendaklah diberikan oleh suaminya) mut'ah* menurut yang makruf sebagai suatu kewajipan bagi orang yang bertakwa.
* Sesuatu yang diberikan sesuai dengan kemampuan, selain nafkah oleh suami kepada isteri yang diceraikannya sebagai penghibur (saguhati)

242. Demikianlah Allah menerangkan kepadamu ayat-ayatNya (hukum-hukumNya) supaya kamu memahaminya.

Kewajipan Berjihad Mengeluarkan Harta di Jalan Allah Subhanahu wa Taa'la.
243. Apakah kamu tidak perhatikan orang yang keluar (melarikan diri) dari kampung halaman mereka, sedang mereka beribu-ribu (jumlahnya) kerana takut mati, maka Allah berfirman kepada mereka: "Matilah kamu!"* Kemudian Allah menghidupkan mereka. Sesungguhnya Allah mempunyai kurniaan terhadap manusia, tetapi kebanyakan manusia tidak bersyukur.
* Sebahagian ahli tafsir mentafsirkan mati di sini dengan "mati yang sebenarnya", sedangkan sebahagian ahli tafsir yang lain mengertikannya dengan "mati semangat".

244. Dan berperanglah kamu sekalian di jalan Allah dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.

245. Siapakah yang mahu memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (menafkahkan hartanya ke jalan Allah), maka Allah akan melipatgandakan pembayaran kepadanya dengan lipat ganda yang banyak. Dan Allah menyempitkan dan melapangkan (rezeki) dan kepadaNya kamu dikembalikan.

246. Apakah kamu tidak perhatikan pemuka-pemuka Bani Israel sesudah Nabi Musa wafat, iaitu ketika mereka berkata kepada nabi mereka: " Angkatlah untuk kami seorang raja supaya kami berperang (di bawah pimpinannya) di jalan Allah." Nabi mereka menjawab: "Jangan-jangan, jika diwajibkan ke atasmu berperang, kamu tidak akan berperang juga." Mereka menjawab :" Mengapa kami tidak mahu berperang di jalan Allah, padahal sesungguhnya kami telah diusir dari kampung halaman kami dan dari anak-anak kami?* Maka tatkala perang itu diwajibkan ke atas mereka, mereka pun berpaling kecuali beberapa orang saja di antara mereka. Dan Allah Maha Mengetahui orang yang zalim.
* Mereka diusir dan anak-anak mereka ditawan.

247. Nabi mereka mengatakan kepada mereka: "Sesungguhnya Allah telah mengangkat Talut menjadi rajamu." Mereka menjawab:" bagaimana Talut memerintah kami, padahal kami lebih berhak mengendalikan pemerintahan daripadanya, sedangkan dia tidak diberi kekayaan yang banyak." (Nabi mereka) berkata: "Sesungguhnya Allah telah memilihnya menjadi rajamu dan menganugerahkannya ilmu yang luas dan tubuh yang perkasa." Allah memberikan pemerintah kepada siapa yang dikehendakiNya. Dan Allah Maha Luas pemberianNya, lagi Maha Mengetahui.

248. Dan nabi mereka mengatakan kepada mereka: " Sesungguhnya tanda dia akan menjadi raja ialah kembalinya Tabut* kepadamu, di dalamnya terdapat ketenangan dari Tuhanmu dan sisa dari peninggalan keluarga Musa dan keluarga Harun, Tabut itu dibawa oleh malaikat. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda bagimu jika kamu orang yang beriman.
* Tabut ialah peti tempat menyimpan Taurat yang membawa ketenangan bagi mereka.

249. Maka tatkala Talut keluar membawa tenteranya, dia berkata: " Sesungguhnya Allah akan menguji kamu dengan suatu sungai. Maka siapa di antara kamu meminum airnya, bukanlah dia pengikutku. Dan barangsiapa tiada meminumnya, kecuali menceduk seceduk tangan, maka dia adalah pengikutku." Kemudian mereka meminumnya kecuali beberapa orang di antara mereka. Maka tatkala Talut dan orang yang beriman bersamanya menyeberangi sungai itu, orang yang telah minum berkata: "Tidak ada kesanggupan kami pada hari ini untuk melawan Jalut dan tenteranya." Orang yang meyakini bahawa mereka akan menemui Allah berkata: "Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak desngan izin Allah. Dan Allah beserta orang yang sabar.

250. Tatkala mereka mara melawan Jalut dan tenteranya, mereka pun (Talut dan tenteranya) berdoa: " Ya Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran ke atas diri kami dan kukuhkanlah pendirian kami dan tolong kami terhadap orang kafir."

251. Mereka (tentera Talut) mengalahkan tentera Jalut dengan izin Allah dan dalam peperangan itu Daud membunuh Jalut, kemudian Allah memberikan kepadanya (Daud) pemerintahan dan hikmah* (sesudah meninggalnya Talut) dan mengajarkan kepadanya apa yang dikehendakiNya. Seandainya Allah tidak menolak (keganasan) sebahagian manusia dengan sebahagian yang lain, pasti rosaklah bumi ini. Tetapi Allah mempunyai kurnia (yang dicurahkan) atas semesta alam.
* Kenabian dan kitab Zabur.

252. Itu adalah ayat-ayat Allah. Kami bacakan kepadamu dengan hak (benar) dan sesungguhnya kamu benar-benar salah seorang di antara nabi-nabi yang diutus.


TENTANG RASUL-RASUL DAN KEKUASAAN ALLAH SUBHANAHU WA TAA'LA

Keistimewaan dan Perbezaan Darjat Rasul-rasul.
253. Rasul-rasul itu kami lebihkan sebahagian mereka atas sebahagian yang lain. Di antara mereka ada yang Allah berkata-kata (secara langsung dengan mereka) dan sebahagiannya Allah meninggikannya* beberapa darjat. Dan Kami berikan kepada Isa putera Maryam beberapa mukjizat serta Kami perkuatkan dia dengan Ruhul-Qudus.** Dan jika Allah menghendaki, nescaya tidaklah berbunuh-bunuhan orang (yang datang) setelah rasul-rasul itu, setelah datang kepada mereka beberapa keterangan, akan tetapi mereka berselisih, maka ada di antara mereka beriman dan ada (pula) di antara mereka yang kafir. Seandainya Allah mengkehendaki, tidaklah mereka berbunuh-bunuhan. Akan tetapi, Allah berbuat apa yang dikehendakiNya.
*Yakni Nabi Muhammad SAW.
** Menurut sebahagian mufassir yang dimaksudkan Ruhul Qudus ialah Malaikat Jibril 'Alaihissalam.

Anjuran Membelanjakan Harta.
254. Wahai orang yang beriman! Belanjakanlah (ke jalan Allah) sebahagian daripada rezeki yang telah Kami berikan kepadamu sebelum datang hari yang pada hari itu tidak ada lagi jual-beli dan tidak ada lagi persahabatan yang akrab dan tidak ada lagi syafaat.* Dan orang yang kafir itulah orang yang zalim.
* Usaha perantaraan dalam memberikan sesuatu manfaat bagi orang lain atau mengelakkan suatu mudarat dari orang lain.Syafaat yang tidak diterima Allah adalah syafaat bagi orang kafir.

Ayat Kursi
255. Allah, tidak ada Tuhan melainkan Dia yang hidup kekal lagi terus-menerus mengurus (makhlukNya), tidak mengantuk dan tidak tidur. KepunyaanNya apa yang ada di langit dan di bumi. Tiada yang dapat memberi syafaat di sisi Allah tanpa izinNya. Allah mengetahui apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi* Allah meliputi langit dan bumi. Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya dan Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.
* Sebahagian mufassir mengertikan Kursi dalam ayatini dengan ilmu Allah dan ada pula yang mentafsirkan dengan kekuasaannya.

Tidak Ada Paksaan Memasuki Agama Islam
256. Tidak ada paksaan untuk (memasuki) agama (Islam), sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Kerana itu, barangsiapa yang ingkar kepada taghut* dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah berpengang kepada simpulan tali yang amat kuat yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.
* Taghut ialah syaitan dan apa saja yang disembah selain Allah.

257. Allah pelindung orang yang beriman. Dia mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman). Dan orang yang kafir, pelindung-pelindungnya ialah syaitan yang mengekuarkan mereka dari cahaya kepada kegelapan (kekafiran). Mereka itu adalah penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya.

Membangkitkan Kembali Orang Yang Telah Mati
258. Apakah kamu tidak perhatikan orang* yang berdebat dengan Ibrahim tentang Tuhannya (Allah) kerana Allah telah memberikan kepada orang itu pemerintahan (kekuasaan). Ketika Ibrahim mengatakan: " Tuhanku ialah yang menghidupkan dan mematikan." Orang itu berkata: " Saya dapat menghidupkan dan mematikan."** Ibrahim berkata: " Sesungguhnya Allah menerbitkan matahati dari timur, maka terbitkanlah ia dari barat", lalu hairan terdiamlah orang kafir itu dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang yang zalim.
* Iaitu Namrud, Raja Babylon (2300M)
** Maksud Raja Namrud dengan "menghidupkan" ialah membiarkan hidup dan yang dimaksudkan dengan "mematikan" ialah membunuh. Perkataannya itu mengejek Nabi Ibrahim 'Alaihissalam.

259. Atau apakah (kamu tidak memperhatikan) orang yang melalui suatu negeri yang (temboknya) telah roboh menutupi (runtuhan) atapnya. Dia berkata: " Bagaimana Allah menghidupkan kembali negeri ini setelah hancur?" Maka Allah mematikan orang itu seratus tahun, kemudian menghidupkannya kembali. Allah bertanya : "Berapa lama kamu tinggal di sini?" Dia menjawab: "Saya telah tinggal di sini sehari atau setengah hari." Allah berfirman: " Sebenarnya kamu telah tinggal di sini seratus tahun lamanya, lihatlah kepada makanan dan minumanmu yang belum lagi berubah dan lihatlah kepada keldaimu (yang telah menjadi tulang-belulang); Kami akan menjadikan kamu tanda kekuasaan Kami bagi manusia dan lihatlah kepada tulang-belulang keldai itu bagaimana Kami menyusunnya kembali, kemudian Kami membalutnya dengan daging." Maka tatkala telah nyata kepadanya ( bagaimana Allah menghidupkan yang telah mati), dia pun berkata: "Saya yakin bahawa Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu."

260. Dan (ingatlah) ketika Ibrahim berkata: "Ya Tuhanku, perlihatkanlah padaku bagaimana Engkau menghidupkan orang mati." Allah berfirman: "Belum yakinkah kamu?" Ibrahim menjawab: "Aku telah meyakininya, akan tetapi agar hatiku tetap mantap (dengan imanku)." Allah berfirman: "(Kalau demikian) ambillah empat ekor burung, lalu cincanglah* semuanya. Lalu letakkan di atas setiap satu bukit satu bahagian dari bahagian-bahagian itu, kemudian panggillah mereka, nescaya mereka datang kepadamu dengan segera. Dan ketahuilah bahawa Allah Maha Perkasa, lagi Maha Bijaksana.
* Pendapat di atas adalah menurut at-Thabari dan Ibnu Katsir. Sedangkan menurut Abu Muslim al-Asfahani, pengertian ayat di atas ialah bahawa Allah memberi penjelasan kepada Nabi Ibrahim 'Alahissalam tentang cara Dia menghidupkan orang yang telah mati. Allah menyuruh Nabi Ibrahim 'Alaihissalam mengambil empat ekor burung, lalu memeliharanya dan menjinakkannya hingga burung itu datang seketika apabila dipanggil. Kemudian burung-burung yang sudah pandai itu diletakkan di atas setiap bukit seekor burung. Lalu burung-burung itu dipanggil dengan satu tepukan atau seruan, nescaya burung-burung itu akan datang dengan segera walaupun tempatnya terpisah dan berjauhan. Demikian pula, Allah menghidupkan orang mati yang tersebar di mana-mana dengan satu kalimah cipta ; "hiduplah kamu semua" pastilah mereka hidup kembali, Jadi menurut Abu Muslim, sighah amr (bentuk kata perintah) dalam ayat ini, pengertian khabar (bentuk berita) sebagi cara penjekasan. Pendapat beliau ini diikuti pula oleh ar-Razi dan Rasyid Ridha.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar