Keutamaan Keluarga Rasulullah Saw. (5)
Pandangan Syeikhul-Islam Ibnu Taimiyyah tentang ahlul-bait Rasulullah s.a.w.
Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah dalam bukunya yang berjudul ‘Risalatul-Furqan’, halaman 163 mengatakan sebagai berikut:
“Yang dimaksud hadits ‘Tsaqalain’ ialah sabda Nabi s.a.w.:
‘Kutinggalkan kepada kalian dua bekal, Kitabullah…’ Kemudian beliau
mewasiatkan supaya semua kaum Muslimin berpegang teguh padanya. Beliau
lalu melanjutkan:…’Dan keturunanku, ahlulbaitku’…diulang tiga kali dan
seterusnya…”
Ibnu Taimiyyah dalam bukunya yang berjudul ‘Al-Washiyyatul-Kubra’ halaman 297 menerangkan sebagai berikut:
“…Para anggota keluarga Rasulullah s.a.w. mempunyai beberapa hak yang
wajib dipelihara sebaik-baiknya. Allah telah memberi hak kepada mereka
untuk menerima bahagian dari seperlima ghanimah (jarahan perang), dan
Allah telah memerintahkan ummat Islam menyampaikan shalawat kepada
mereka bersama shalawat yang disampaikan kepada Rasulullah s.a.w. Kepada
kaum Muslimin Rasulullah s.a.w. mengajarkan ummatnya supaya berdoa:
“Ya Allah, limpahkanlah shalawat kepada Muhammad dan kepada Aal
(keluarga) Muhammad, sebagaimana Engkau telah melimpahkan shalawat
kepada Ibrahim dan keluarga Ibrahim. Sesungguhnyalah Engkau Maha Terpuji
lagi Maha Agung. Berkatilah Muhammad dan Aal Muhammad, sebagaimana
Engkau telah memberkati Ibrahim dan Aal Ibrahim…”
Sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Ka’ah bin Syajarah mengatakan, ketika turun ayat:
“Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat untuk Nabi. Hai
orang-orang yang beriman, hendaklah kalian bershalawat untuk Nabi dan
ucapkanlah salam penghormatan baginya”.[Al-Ahzab: 56]
Kami (para sahabat) bertanya: “Kami telah mengetahui bagaimana cara
mengucapkan salam kepada anda, tetapi bagaimanakah cara kami bershalawat
untuk anda? Rasulullah s.a.w. menjawap:
“Ucapkanlah: Ya Allah, limpahkanlah shalawat kepada Muhammad dan
kepada aal Muhammad”. (Mahmud Syarqawiy: ‘Sayyidatu Zainab r.a’ 21)
Hadits yang lain lagi meriwayatkan, bahawasanya Rasulullah s.a.w. mengingatkan para sahabatnya:
“Janganlah kalian bershalawat untukku dengan shalawat buntung”.
Para sahabat bertanya: “Ya Rasulullah, apakah yang dimaksud dengan shalawat buntung?” Beliau s.a.w. menjawap:
“Kalian mengucapkan ‘Ya Allah, limpahkanlah shalawat kepada
Muhammad’, lalu kalian berhenti di situ; tetapi ucapkanlah: ‘Ya Allah,
limpahkanlah shalawat kepada Muhammad dan aal Muhammad”. (Mahmud
Syarqawiy: ‘Sayyidatu Zainab r.a: 21)
Imam Syafi’i r.a berkata dalam dua bait sya’irnya:
(Hai ahlulbait Rasulullah, kecintaan kepada kalian
kewajipan dari Allah yang turun dalam Al-Qur’an
Cukuplah bukti betapa tinggi nilai kalian
tiada sempurna shalat tanpa shalawat untuk kalian).
“Para anggota keluarga (aal) Muhammad ialah mereka yang diharamkan
menerima shadaqah atau zakat. Demikian kata Imam Syafi’iy dan Imam Ahmad
bin Hanbal serta para alim ulama yang lain – rahimmahumullah – kerana
Nabi s.a.w. sendiri telah bersabda, bahawa peribadi beliau sendiri dan
para anggota keluarganya diharamkan menerima shadaqah. Dalam Al-Qur’an
Allah s.w.t. telah berfirman bahawa Allah semata-mata hendak menghapus
rijsa (kotoran) dari para ahlulbait dan hendak mensucikan mereka
sesuci-sucinya (Al-Ahzab: 33). Allah mengharamkan mereka menerima
shadaqah kerana shadaqah dapat dipandang sebagai kotoran orang lain
(yakni: shadaqah merupakan cara untuk membersihkan diri dari dosa –
pen)”.
Setelah menunjuk beberapa kitab Musnad dan Hadits-hadits, Ibnu
Taimiyyah mengetengahkan jawapan Rasulullah s.a.w. kepada paman beliau,
‘Abbas, ketika ia mengadu kepada beliau tentang adanya perlakuan kasar
sementara orang terhadap dirinya. Ketika itu Rasulullah s.a.w. menjawap:
“Demi Allah yang nyawaku berada di tangan-Nya, mereka itu tidak akan
memasuki syurga selama mereka belum mencintai kalian demi kerana aku”.
Ibnu Taimiyyah kemudian mengetengahkan hadits Rasulullah s.a.w. yang menerangkan kemulian asal keturunan beliau s.a.w., iaitu:
“Allah telah memilih anak cucu keturunan (bani) Ismail, dan memilih
anak cucu keturunan Kinanah dari Bani Ismail, kemudian memilih Quraisy
dari Kinanah, dan memilih Bani Hasyim dari Quraisy, lalu memilih aku
dari anak cucu keturunan Bani Hasyim”.
Dalam buku ‘Al-Aqidatul-Wasithiyyah’ Ibnu Taimiyyah dengan tegas
membenarkan sikap dan pendirian kaum Ahlus-Sunnah terhadap ahlulbait
Rasulullah s.a.w. Ia mengatakan: “Mereka mencintai ahlulbait Rasulullah
s.a.w. yang oleh mereka dipandang sebagai para pemimpin dan mereka jaga
baik-baik hak-haknya, berdasarkan wasiat Rasulullah s.a.w. yang
diucapkan di Ghadir Khum: “Kalian kuingatkan kepada Allah mengenai
ahlulbaitku”! Ibnu Taimiyyah menegaskan hal itu setelah menyatakan
sikapnya yang sama sekali tidak dapat membenarkan pandangan kaum
Rawafidh1) yang membenci dan mencerca para sahabat Nabi, dan pandangan
kaum Nawashib2) yang selalu mengganggu ahlulbait Rasulullah s.a.w. baik
dengan perkataan mahupun dengan perbuatan.
Dalam bukunya yang berjudul ‘Risalah Darajatul-Yaqin’ halaman 149 Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah mengatakan:
“Bagi manusia tak ada kecintaan yang lebih besar, lebih sempurna dan
lebih lengkap daripada kecintaan orang-orang beriman yang ditumpahkan
kepada Tuhan mereka, Allah. Di alam wujud ini tak ada suatu apa pun yang
berhak dicintai tanpa kerana Allah. Kecintaan kepada segala sesuatu
harus didasarkan pada kecintaan kepada Allah. Rasulullah s.a.w. dicintai
semata-mata demi kerana Allah. Iaitu sebagaimana dinyatakan Allah
s.w.t. dalam firman-Nya:
“Katakanlah hai Muhammad: Jika kalian mencintai Allah, maka ikutilah aku, Allah nescaya mencintai kalian”.[Aali-Imran: 31]
Dalam ‘Risalah Tafsirul-Mu’awwadzatain’ Ibnu Taimiyyah menjelaskan
soal kekhususan Ahlul-Kisa sebagai ahlulbait Rasulullah s.a.w. Ia
mengatakan: “Sama halnya dengan sabda Nabi s.a.w. yang mengatakan bahawa
masjid yang didirikan atas dasar takwa ialah ‘masjidku’. Padahal secara
pasti nas Al-Qur’an yang mengenai itu menerangkan, bahawa yang dimaksud
adalah masjid Quba. Demikian pula sabda Rasulullah s.a.w. yang
diucapkan kepada Ahlul-Kisa bahawa mereka itu adalah ‘ahlulbaitku’. Pada
hal ayat Al-Qur’an yang mengenai ‘ahlulbait’ (Al-Ahzab: 33)
pengertiannya mencakup para isteri Nabi s.a.w. Mengenai soal-soal
seperti itu pengkhususan sesuatu yang perlu dikhususkan memang lebih
baik daripada hanya diutarakan keumuman sifat-sifatnya saja”.
Mengenai kemuliaan nasab (asal-usul keturunan) Rasulullah s.a.w.
sebagai pangkal kemuliaan nasab ahlulbait dan keturunan beliau, Ibnu
Taimiyyah dalam ‘Al-Iqtidha’ halaman 72 menerangkan sebagai berikut:
“Tirmudziy meriwayatkan sebuah hadits berasal dari ‘Abbas bin Abdul
Mutthalib yang mengatakan: kepada Rasulullah s.a.w. saya berkata: ‘Ya
Rasulullah, ada sekelompok orang Quraisy duduk-duduk memperbincangkan
kemuliaan silsilah mereka, kemudian ‘mengibaratkan diri anda sebagai
sebatang pohon kurma yang tumbuh pada tanah yang kotor’ (yang dimaksud
ialah: Nabi seorang yang mulia, tetapi berasal dari keturunan rendah).
Rasulullah s.a.w. menjawap: “Allah mencipta manusia dan telah
menciptakan diriku berasal dari jenis kelompok manusia terbaik. Kemudian
Allah menciptakan kabilah-kabilah terbaik, dan menjadikan diriku dari
kabilah yang terbaik. Lalu Allah menciptakan keluarga-keluarga terbaik
dan menjadikan diriku dari keluarga yang paling baik. Akulah orang yang
terbaik di kalangan mereka, baik dari segi peribadi mahupun dari segi
silsilah”. Tirmudziy menilai hadits tersebut sebagai hadits Hasan
(hadits baik).
Nas hadits tersebut adalah sebagai berikut:
Lebih lanjut Ibnu Taimiyyah mengatakan (dalam ‘Al-Iqtidha’ halaman 73
dan 74), bahawa Imam Tirmudziy meriwayatkan dua buah hadits tentang
sikap Rasulullah s.a.w. terhadap orang-orang yang tidak menghormati
keluarga dan kerabat beliau. Hadits pertama berasal dari Mutthalib bin
Rabi’ah, bahawa ‘Abbas bin Abdul Mutthalib mengatakan, pada suatu hari
ia dalam keadaan marah datang menghadap Rasulullah s.a.w. Beliau s.a.w.
bertanya: “Apa yang membuatmu marah?” ‘Abbas menjawap: ‘Ya Rasulullah,
jika kita berjumpa dengan orang-orang Quraisy semestinya masing-masing
harus memperlihatkan wajah cerah ceria, tetapi apa jadinya kalau
masing-masing tidak memperlihatkan wajah sedemikian itu?” Ketika itu
wajah Rasulullah s.a.w. tampak kemerah-merahan menandakan kegusaran,
kemudian beliau menjawap:
“Demi Allah yang nyawaku berada di tangan-Nya, iman tidak akan masuk
ke dalam hati seseorang selama ia belum mencintai kalian demi Allah dan
Rasul-Nya…”
Hadits kedua yang diketengahkan oleh Tirmudziy diambil dari Musnad
Imam Ahmad bin Hanbal dan berasal dari Mutthalib bin Rabi’ah, yang
mengatakan: bahawa pada suatu hari ‘Abbas datang menghadap Rasulullah
s.a.w. kemudian berkata: ‘Ya Rasulullah, kami keluar rumah dan kami
menyaksikan beberapa orang Quraisy sedang bercakap-cakap. Ketika mereka
melihat kami, semuanya mendadak diam’. Mendengar itu Rasulullah s.a.w.
tampak marah hingga keningnya berkeringat, kemudian menjawap:
“Demi Allah, iman tidak akan masuk ke dalam hati seseorang selama ia
belum mencintai kalian kerana Allah dan kerana kalian itu kerabatku”.
Menanggapi dua buah hadits yang diketengahkan oleh Imam Tirmudziy itu
Ibnu Taimiyyah mengatakan sebagai berikut: “…Allah telah memberi
kekhususan kepada orang-orang Arab dan dalam bahasa mereka Allah s.w.t.
menurunkan hukum-hukum-Nya. Dengan demikian mereka itu menjadi berbeza
dari orang-orang lain. Kemudian Allah mengkhususkan orang-orang Quraisy
dan menjadikan mereka sebagai para penerus kepemimpinan Rasulullah
s.a.w. Allah mengkhususkan orang-orang keturunan Bani Hasyim haram
menerima shadaqah atau zakat, tetapi memberi hak kepada mereka menerima
bahagian dari seperlima ghanimah. Selain itu Allah s.w.t. memberikan
darjat keutamaan kepada mereka sesuai dengan silsilah keturunannya.
Sungguhlah bahawa Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana”.
Selanjutnya dalam ‘Al-Iqtidha’ halaman 79 Ibnu Taimiyyah mengatakan:
“Lihatlah ketika Umar Ibnul-Khatthab r.a menetap daftar urutan
pembahagian jatah tunjangan bagi kaum Muslimin. Banyak orang mengatakan
nama Umar supaya ditempatkan pada urutan pertama. Namun ketika Umar
berkata tegas: “Tidak! Tempatkanlah Umar sebagaimana Allah
menempatkannya”! Umar kemudian memulai dengan anggota-anggota ahlulbait
Rasulullah s.a.w., baru menyusul orang-orang dari Bani Adiy – kabilah
Umar sendiri. Mereka itu orang-orang keturunan Quraisy yang sudah jauh
terpisah hubungan silsilahnya. Urutan seperti itu tetap dipertahankan
oleh Umar dalam pemberian hak-hak tertentu. Pada umumnya lebih
mendahulukan orang-orang Bani Hasyim daripada orang-orang Quraisy
lainnya”.
Dalam sebuah risalah yang disusun khusus berkenaan dengan peristiwa
pembunuhan cucu Rasulullah s.a.w., al-Husein r.a di Karbala oleh
penguasa Bani Umayyah, Syeikhul Islam Ibnu Taimiyyah mengatakan:
“Allah telah memuliakan al-Husein r.a dan anggota-anggota keluarganya
dengan jalan memperoleh syahadah (mati syahid). Allah telah melimpahkan
keridhaan-Nya kepada mereka semua dan membuat mereka ridha serta
ikhlas. Allah telah merendahkan darjat orang-orang yang menghina
al-Husein r.a beserta kaum keluarganya, dengan menimpakan murka-Nya
kepada mereka berupa perbuatan-perbuatan derhaka, kezaliman dan
permusuhan; kerana mereka telah mencabuli kehormatan al-Husein r.a dan
kaum keluarganya dengan menumpahkan darahnya…”
“Peristiwa yang menimpa al-Husein r.a pada hakikatnya adalah nikmat
Allah yang terlimpah kepadanya, agar ia memperoleh martabat sebagai
salah seorang syuhada (para pahlawan syahid). Suatu cubaan yang Allah
tidak memperkenankan terjadi atas dirinya pada masa pertumbuhan Islam,
sebagaimana cubaan yang dialami oleh kaum keluarganya, seperti:
Datuknya, ayahnya, pamannya dan paman ayahnya (yakni: Rasulullah s.a.w.,
Imam ‘Ali bin Abi Thalib r.a, Ja’far bin Abi Thalib r.a dan Hamzah bin
Abdul Mutthalib – radhiyallahu anhum)”.
Pada halaman 144 buku ‘Al-Iqtidha’ Ibnu Taimiyyah dalam uraiannya
tentang Hari Asyura, mengatakan sebagai berikut: “Allah telah
melimpahkan kemuliaan besar kepada cucu Rasulullah s.a.w., al-Husein
r.a, pemuda terkemuka ahli syurga bersama kaum keluarganya; melalui
tangan-tangan orang derhaka yang telah menghina mereka. Musibah apa pun
yang menimpa kaum Muslimin wajib mereka hadapi dengan sikap seperti
ketika al-Husein r.a menghadapi musuh…”
Empat macam penafsiran tentang makna ‘aal’ Muhammad Rasulullah:
Syeikhul Islam Ibnul-Qayyim Al-Jauziyyah dalam bukunya yang berjudul
‘Jala’ul-Afham’ halaman 138 menerangkan adanya empat macam faham
mengenai makna ‘aal Muhammad s.a.w.’Fahaman yang pertama terbahagi
menjadi tiga penafsiran, iaitu:
Penafsiran yang mengatakan, bahawa ‘aal Muhammad s.a.w.’ ialah anak cucu
keturunan Bani Hasyim dan anak cucu keturunan Bani Mutthalib. Ini
adalah mazhab Syafi’i dan Ahmad bin Hanbal, berdasarkan riwayat-riwayat
hadits yang dikemukakan oleh dua orang Imam tersebut.
Penafsiran yang mengatakan, bahawa ‘aal Muhammad s.a.w.’ ialah khusus
anak cucu keturunan Bani Hasyim. Ini adalah mazhab Imam Abu Hanifah,
berdasarkan pendapat Abul-Qasim, sahabat Imam Malik.
Penafsiran yang mengatakan, bahawa ‘aal Muhammad s.a.w.’ ialah semua
orang dari silsilah Bani Hasyim ke atas dan ke bawah hingga anak cucu
Ghalib. Penafsiran ini berdasarkan pendapat Asyhab, sahabat Imam Malik
juga, sebagaimana yang dikatakan oleh penulis buku ‘Al-Jawahir’, dan
oleh Al-Lakhmiy dalam buku ‘At-Tabashshur’, tetapi ia tidak mengatakan
bahawa pendapat itu berasal dari Asyhab.
Tiga macam panafsiran tersebut di atas semuanya menetapkan, bahawa
‘aal Muhammad s.a.w.’ ialah mereka yang diharamkan menerima shadaqah.
Faham yang kedua ialah yang mengatakan, bahawa ‘aal Muhammad s.a.w.’
ialah anak cucu keturunan Rasulullah s.a.w., khususnya para isteri
beliau. Hal itu diriwayatkan oleh Ibnu Abdul Birr di dalam buku
‘At-Tamhid’, dan berdasarkan sebuah hadits yang diriwayatkan oleh Imam
Malik berasal dari Nu’aim Al-Mujmar, dan hadits-hadits lainnya lagi;
yang semuanya menerangkan bahawa Rasulullah s.a.w. sering berdoa:
“Ya Allah, limpahkan shalawat kepada Muhammad, kepada aal Muhammad, kepada para isteri dan keturunan Muhammad”.
Para pendukung faham yang kedua itu mengatakan, bahawa ucapan
Rasulullah s.a.w. tersebut merupakan penafsiran makna ‘aal Muhammad
s.a.w.’ yang bererti para isteri dan anak cucu keturunan beliau. Lebih
jauh mereka mengatakan, jika seseorang bertemu dengan seorang isteri
Rasulullah s.a.w. atau salah seorang anak cucu keturunan beliau, ia
boleh mengucapkan:
“Allah melimpahkan shalawat kepada anda”
Dan jika tidak langsung bertemu, bolehlah ia mengucapkan:
“Allah melimpahkan shalawat kepadanya”
Akan tetapi ucapan tersebut tidak boleh dialamatkan kepada
orang-orang selain para isteri Rasulullah s.a.w. dan anak cucu keturunan
beliau.
Mereka mengatakan juga, bahawa kata ‘aal’ atau kata ‘ahlu’ (keturunan
dan keluarga) mempunyai erti yang sama, yakni anak cucu keturunan
seseorang dan keluarga seseorang adalah sama ertinya, iaitu para isteri
dan anak cucu keturunannya. Pengertian itu didasarkan pada hadits
tersebut di atas.
Faham yang ketiga mengatakan, bahawa makna ‘aal Muhammad s.a.w.’
ialah semua pengikut Nabi Muhammad s.a.w. hingga datangnya hari kiamat.
Hal itu dikemukakan oleh Ibnu Abdul Birr dan sementara ulama berdasarkan
pernyataan Jabir bin Abdullah, sebagaimana disebut riwayatnya oleh
Al-Baihaqiy, Sufyan Ats-Tsauriy dan lain-lain. Beberapa sahabat Imam
Syafi’i pun berpendapat seperti itu, sebagaimana yang dikatakan oleh Abu
Toyyib At-Thabariy dalam syarahnya, kemudian dibenarkan oleh Syeikh
Muhyiddin An-Nawawiy dalam kitab ‘Syarah Muslim’, dan diperkuat oleh
Al-Azhariy.
Adapun faham yang keempat ialah yang mengatakan, bahawa yang dimaksud
dengan ‘aal Muhammad s.a.w.’ adalah semua orang yang bertakwa di
kalangan ummat Muhammad s.a.w. Hal ini dikemukakan oleh Al-Qadhi. Hisain
dan Ar-Raghib bersama jama’ahnya.
Syeikhul Islam Ibnul-Qayyim kemudian mengemukakan dalil-dalil dan
hujjah yang berkaitan dengan empat faham dan pendapat-pendapat tersebut
serta menjelaskan dalil mana yang kuat dan lemah.
Mengenai faham pertama – termasuk tiga macam penafsirannya –
Ibnul-Qayyim mengatakan, bahawa faham tersebut didasarkan pada
pernyataan Rasulullah s.a.w. yang melarang aal beliau (keluarga beliau)
menerima atau makan shadaqah dan zakat. Salah satu hadits mengenai hal
itu diriwayatkan oleh Al-Bukhariy di dalam ‘Shahih’nya, iaitu hadits
berasal dari Abu Hurairah yang mengatakan sebagai berikut:
“Pada musim panen kurma banyak orang berdatangan kepada Rasulullah
s.a.w. membawa buah kurma untuk beliau sehingga banyak kurma menumpuk di
kediaman beliau. Kemudian datanglah dua orang cucu beliau yang masih
kanak-kanak, al-Hasan dan al-Husein, lalu bermain-main dengan buah kurma
yang banyak itu. Salah seorang dari kedua cucu Rasulullah s.a.w. itu
memasukkan sebuah kurma ke dalam mulut hendak dimakan. Melihat hal itu
Rasulullah s.a.w. segera mengeluarkan kurma yang sudah berada di dalam
mulut cucunya, seraya berkata: “Apakah engkau tidak mengerti bahawa aal
(keluarga) Muhammad tidak makan shadaqah?”…Menurut riwayat Muslim,
ketika itu Rasulullah bersabda: “Shadaqah tidak dihalalkan bagi kami”.
Hadits kedua yang disebut oleh Ibnul-Qayyim sebagai dalil yang
mendasari faham dan penafsiran tersebut ialah hadits shahih yang
diriwayatkan oleh Imam Muslim berasal dari Zaid bin Arqam (Lihat: hadits
Tsaqalain no. 5), iaitu bahagian dari khutbah Rasulullah s.a.w. di
Ghadir Khum.
Hadits ketiga yang dikemukakan oleh Ibnul-Qayyim sebagai dasar faham
tersebut ialah hadits Az-Zuhriy yang berasal dari Urwah dan Urwah
berasal dari Ummul Mu’minin Siti Aisyah r.a, sebagaimana tercantum di
dalam dua ‘Shahih Bukhariy dan Muslim’. Iaitu, bahawa sepeninggalan
Rasulullah s.a.w. Siti Fatimah r.a (puteri bongsu Rasulullah s.a.w.)
mengutus seorang menghadap Khalifah Abu Bakar Ash-Shiddiq r.a untuk
menanyakan kepadanya tentang warisan yang dapat diterima dari
ayahandanya, Muhammad Rasulullah s.a.w. Abu Bakar r.a menjawap, bahawa
Rasulullah s.a.w. telah bersabda: “Kami tidak mewariskan. Apa yang kami
tinggalkan adalah shadaqah. Keluarga Muhammad hanya makan dari harta itu
saja, yakni harta Allah. Mereka tidak berhak mendapat tambahan yang
lain…”
Ibnul Qayyim mengemukakan hadits yang keempat, iaitu hadits yang
diriwayatkan oleh Muslim berasal dari Abdullah bin Al-Harits bin Naufal
Al-Hasyimiy yang mengatakan, bahawa Rasulullah s.a.w. pernah berkata
kepada Abdul Mutthalib bin Rabi’ah dan Al-Fadhl bin ‘Abbas, bahawa
shadaqah itu bukan lain adalah kotoran orang (yakni: untuk membersihkan
diri dari dosa), kerananya hal itu tidak dihalalkan bagi Muhammad dan
aal Muhammad s.a.w.
Hadits yang dikemukakan oleh Ibnul Qayyim ialah hadits yang
diriwayatkan oleh Muslim dalam ‘Shahih’nya, berasal dari Urwah bin
Zubair yang mendengar sendiri Siti Aisyah r.a berkata, bahawasanya pada
suatu hari Rasulullah s.a.w. menyuruhnya membawakan seekor kambing tidak
bertanduk dan berwarna kehitam-hitaman guna disembelih. Setelah kambing
itu dibaringkan, sebelum disembelih Rasulullah s.a.w. berdoa:
“Bismillah, ya Allah, terimalah dari Muhammad, dari aal Muhammad dan
dari ummat Muhammad”. Kemudian kambing itu disembelih.
Imam Muslim meriwayatkan hadits tersebut selengkapnya dan menerangkan
urutan maknanya yang berlainan, iaitu bahawa ‘ummat Muhammad’ mempunyai
erti umum, sedangkan ‘keluarga’ adalah menunjukkan kekhususan.
Orang-orang yang menafsirkan kata ‘aal’ bermakna ‘keluarga Muhammad
s.a.w. yang diharamkan menerima shadaqah’ mengatakan, bahawa penafsiran
yang berdasarkan ucapan Rasulullah s.a.w. lebih utama daripada
penafsiran yang berdasarkan pendapat orang lain.
Demikianlah dalil-dalil yang dikemukakan oleh Ibnul-Qayyim mengenai penafsiran-penafsiran orang yang mendukung faham pertama.
Sehubungan dengan masalah tersebut dapat kami tambahkan, bahawa pada
dasarnya semua keturunan ahlulbait Rasulullah s.a.w. diharamkan menerima
shadaqah atau zakat. Yang dimaksud keturunan ahlulbait, khususnya ialah
mereka yang berasal dari keturunan al-Hasan dan al-Husein radhiyallahu
‘anhuma, bukan keturunan dari dua orang saudara perempuan mereka,
kendatipun semuanya adalah putera-puteri Fatimah binti Muhammad
Rasulullah s.a.w. Ketentuan tersebut didasarkan pada sebuah hadits
shahih berasal dari Jabir r.a, diketengahkan oleh Al-Hakim di dalam
‘Al-Mustadrak’ dan oleh Abu Ya’laa di dalam ‘Musnad’nya, bahawasanya
Siti Fatimah r.a meriwayatkan ayahandanya s.a.w. berkata:
“Semua anak Adam yang dilahirkan oleh seorang ibu termasuk di dalam
suatu ‘ushbah – yakni kelompok dari satu keturunan – kecuali dua orang
putera Fatimah. Akulah wali dan ‘ushbah mereka berdua”.
Yang dimaksud ‘dua orang putera Fatimah’ dalam hadits tersebut ialah
al-Hasan dan al-Husein radhiyallahu ‘anhuma. Dengan memperhatikan lafaz
hadits tersebut kita dapat mengetahui dengan jelas bagaimana Rasulullah
s.a.w. mengkhususkan pengelompokan al-Hasan dan al-Husein radhiyallahu
‘anhuma sebagai keturunan beliau s.a.w., sedangkan dua orang saudara
perempuan mereka (Zainab r.a dan Ummu Kaltsum r.a, dua orang puteri Siti
Fatimah r.a juga) dikecualikan dari pengelompokan nasab tersebut di
atas; kerana anak-anak dari dua orang puteri Siti Fatimah r.a itu
bernasab kepada ayahnya masing-masing yang bukan dari ahlulbait
Rasulullah s.a.w.
Itulah sebabnya kaum Salaf dan kaum Khalaf memandang anak lelaki
seorang syarifah (wanita keturunan ahlulbait Rasulullah s.a.w.) tidak
dapat disebut syarif (atau sayyid) jika ayahnya bukan seorang syarif
(sayyid). Kalau pengkhususan tersebut di atas berlaku umum bagi semua
anak yang dilahirkan oleh anak cucu perempuan Rasulullah s.a.w., tentu
anak lelaki seorang syarifah adalah syarif yang diharamkan menerima
shadaqah, walaupun ayahnya bukan seorang syarif.
Kerana itu Rasulullah s.a.w. menetapkan kekhususan tersebut hanya
berlaku bagi dua orang putera Siti Fatimah r.a, tidak berlaku bagi
puteri-puteri Rasulullah s.a.w. selain Siti Fatimah r.a. Kerana kakak
perempuan Siti Fatimah r.a, iaitu Zainab binti Muhammad s.a.w. tidak
melahirkan putera lelaki, tetapi hanya melahirkan anak perempuan iaitu
Amamah binti Abul-Ash bin Ar-Rabi, seorang pria bukan dari kalangan
ahlulbait Rasulullah s.a.w. Ketentuan itu diambil oleh Rasulullah s.a.w.
semasa hidupnya. Hal itu menunjukkan bahawa anak-anak Amamah tidak
bernasab kepada beliau s.a.w., kerana Amamah adalah anak perempuan dari
puteri beliau, Zainab r.a, yang menjadi isteri seorang pria bukan dari
ahlulbait Rasulullah s.a.w. Adapun Zainab r.a sendiri jelas bernasab
kepada Rasulullah s.a.w. Seumpama Zainab r.a melahirkan anak lelaki dari
suami seorang ahlulbait, tentu bagi anak lelakinya itu berlaku
ketentuan sebagaimana yang berlaku bagi al-Hasan dan al-Husein
radhiyallahu ‘anhuma, iaitu bernasab kepada Rasulullah s.a.w.
Semua keturunan ahlulbait Rasulullah s.a.w. secara keseluruhan berhak
memperoleh bahagian dari wakaf ‘Barakatul-Habsy’ yang terdapat di
Makkah, Madinah, Mesir, Iraq dan lain-lain, kerana ‘Barakatul-Habsy’
tidak khusus diwakafkan untuk keturunan al-Husan dan al-Husein
radhiyallahu ‘anhuma saja, tetapi dibahagi dua: Separuh diperuntukkan
bagi para syarif, iaitu keturunan al-Hasan dan al-Husein radhiyallahu
‘anhuma; dan yang separuhnya lagi diperuntukkan bagi kaum Thalibiyyin,
iaitu keturunan ‘Ali bin Abi Thalib dari puteranya yang bernama Muhammad
bin Al-Hanafiyyah dan saudara-saudaranya, bagi keturunan Ja’far bin Abi
Thalib r.a dan keturunan Aqil bin Abi Thalib.
Apakah para syarif termasuk orang-orang yang boleh menerima bahagian
dari harta wasiat atau harta waqaf? Jawapnya adalah: Boleh dan tidaknya
mereka menerima bahagian dari harta wasiat atau harta waqaf, itu
tergantung pada penegasan nas yang diberikan oleh si pemberi wasiat atau
oleh orang yang mewakafkan hartanya. Jika di dalam nas (bunyi teks
dokumen wasiat atau wakaf) tidak terdapat ketegasan mengenai hak mereka
untuk mendapat bahagian, maka berlaku kaedah hukum Fiqh yang menetapkan,
bahawa wasiat atau wakaf ditentukan pengaturannya menurut kebiasaan
yang berlaku di negeri setempat. Kebiasaan yang berlaku di Mesir sejak
zaman kekhalifahan kaum Fathimiyyin hingga zaman kita dewasa ini ialah,
bahawa syarif adalah gelar bagi seorang keturunan al-Hasan atau
keturunan al-Husein radhiyallahu ‘anhuma. Mereka itu tidak termasuk
orang-orang yang boleh menerima wakaf seperti itu, tetapi mereka hanya
diperbolehkan menerima wakaf ‘Barakatul-Habsy’, kerana pihak yang
mewakafkannya menegaskan ketentuan seperti itu, yakni separuh untuk para
syarif dan yang separuhnya lagi untuk kaum Tahlibiyyin.
Pada dasarnya semua keturunan ahlulbait Rasulullah s.a.w. termasuk
orang-orang Bani Hasyim dan Bani Abdul Mutthalib (yang lazim disebut
dengan kaum syarif atau kaum sayyid) diharamkan menerima shadaqah atau
zakat dalam bentuk apa pun juga. Mereka diberi hak untuk memperoleh
bahagian dari harga ghanimah atau dari harta kekayaan umum (Baitul-Mal).
Akan tetapi dalam zaman kita dewasa ini tidak ada lagi ghanimah dan
tidak ada pula dana Baitul-Mal sebagaimana yang dahulu pernah terjadi
pada zaman pertumbuhan Islam. Dengan terjadinya perkembangan yang
demikian jauh dibanding dengan zaman lampau maka sebagai akibatnya para
keturunan ahlulbait yang hidup kekurangan tidak dapat menerima tunjangan
yang oleh syari’at telah ditetapkan sebagai hak mereka. Lagi pula
banyak sekali di antara mereka yang hidup bertebaran di negeri atau
daerah-daerah terpencil. Dalam keadaan seperti itu apakah oleh syari’at
mereka diperkenankan menerima shadaqah atau zakat dari orang-orang kaya
setempat untuk meringankan beban penghidupan sehari-hari?
Jawapnya ialah: Menurut mazhab Syafi’iy, dalam keadaan bagaimanapun
juga mereka mutlak diharamkan menerima shadaqah atau zakat. Akan tetapi
menurut Imam Al-Qadhiy Abu Sa’id Al-Hurawiy, para keturunan ahlulbait
yang dalam keadaan seperti di atas tadi diperbolehkan menerima shadaqah
atau zakat asal benar-benar mereka itu tidak mungkin lagi dapat
memperoleh haknya dari bahagian harta ghanimah atau jarahan perang.
Demikian pula fatwa yang dikeluarkan oleh Imam Muhammad bin Muhammad
Yahya dan Imam Fakruddin Ar-Raziy. Pendapat demikian itu dibenarkan oleh
Abu Syakil. Dalam kitabnya yang berjudul ‘Al-Khadim’ Abu Syakil setelah
mengutarakan pendapat Ar-Rafi’iy mengenai masalah tersebut, ia pun
mengemukakan pendapat Imam Al-Ashthakhriy, Al-Hurawiy dan Ibn Yahya,
yang semuanya memperbolehkan keturunan ahlulbait menerima shadaqah atau
zakat, jika mereka benar-benar tidak mungkin lagi memperoleh hak-haknya
dari harta ghanimah atau jarahan perang.
Abu Hafsh An-Narsamiy mengatakan, shadaqah atau zakat boleh
diterimakan kepada orang-orang yang menurut syari’at berhak memperoleh
bahagian dari harta ghanimah atau jarahan perang. Dalam kitab ‘Ta’liq
Ibnul Abi Hurairah’ ia mengatakan, dewasa ini mereka (para keturunan
ahlulbait) tidak mungkin lagi dapat menerima bahagian dari harta
ghanimah atau jarahan perang, kerana itu tidaklah pada tempatnya kalau
kita melarang mereka menerima shadaqah atau zakat yang telah ditetapkan
oleh syari’at, sebab larangan seperti itu akan mengakibatkan kepunahan
mereka. Bagaimanapun juga mereka adalah manusia juga, apa yang ada
manusia lain ada pula pada mereka.
Syarif Abdul-’Abbas Al-Fara dalam kitabnya yang berjudul
‘Mu’tamadut-Tanbih’ mengatakan sebagai berikut: Aku diberitahu oleh
salah seorang yang turut menghadiri pertemuan dengan Imam Fakhruddin di
suatu tempat di Khurasan atau Khawarzim, bahawa dalam pertemuan tersebut
ada beberapa orang Alawiyyin mengeluh kerana mereka tidak diperbolehkan
menerima haknya dari Baitul-Mal sehingga penghidupan mereka amat susah.
Menanggapi keluhan mereka itu Imam Fakhruddin memberikan kepada mereka
wang sebesar 100 dinar atau lebih, kemudian berkata kepada kaum Mislimin
setempat: “Hai kaum Muslimin, aku memfatwakan supaya kalian menyerahkan
zakat kepada mereka (orang-orang Alawiyyin). Zakat adalah halal bagi
mereka…!”
Di dalam kitab ‘Al-Ajaalah’ Ibnul-Nahwiy mengemukakan sebuah hadits
dari Al-Hakim, berasal dari ‘Abbas bin Abdul Mutthalib r.a bahawa di
antara mereka (Bani Abdul Mutthalib) sendiri orang yang hidup kekurangan
boleh menerima zakat dari orang yang hidup berkecukupan. Akan tetapi
Al-Hakim tidak menyatakan pendapatnya sendiri mengenai persoalan itu.
Mengenai faham kedua, iaitu yang mengatakan bahawa aal Nabi Muhammad
s.a.w. itu terdiri dari anak cucu keturunan beliau dan para isteri
beliau, Syeihkul Islam Ibnul Qayyim menyebut riwayat hadits yang
dikemukakan Ibnul Abdul Birr berasal dari hadits yang diriwayatkan oleh
Ibnul Hamid As-Sa’idiy, iaitu yang di dalamnya terdapat kalimat: “Ya
Allah, limpahkanlah shalawat kepada Muhammad, kepada para isteri
Muhammad dan kepada keturunan Muhammad”. Dalam riwayat yang lain,
kalimat itu berbunyi: “Ya Allah, limpahkanlah shalawat kepada Muhammad
dan kepada aal Muhammad…” Orang-orang yang mendukung faham kedua itu
mengatakan, bahawa teks kalimat pertama menerangkan teks kalimat kedua,
dan teks kalimat yang kedua meringkaskan teks kalimat-kalimat yang
pertama.
Mereka juga menggunakan hadits Abu Hurairah sebagai dalil, iaitu
hadits yang diriwayatkan oleh Bukhariy dan Muslim, bahawasanya
Rasulullah s.a.w. pernah berdoa:
“Ya Allah, limpahkanlah kepada aal Muhammad rezeki berupa makanan (sehari-hari)”.
Mereka mengatakan, menurut kenyataannya doa beliau s.a.w. itu
terkabul, tetapi tidak meliputi semua orang keturunan Bani Hasyim dan
Bani Abdul Mutthalib. Sebab di antara orang-orang keturunan Bani Hasyim
dan Bani Abdul Mutthalib, hingga zaman sekarang ini, banyak yang terjadi
hartawan dan mendapat rezeki lebih dari yang diperlukan untuk makan
sehari-hari. Harta yang didapat oleh para isteri Nabi dari kaum Muslimin
sepeninggal Rasulullah s.a.w., seluruhnya telah dishadaqahkan hingga
mereka tidak mempunyai apa pun juga selain yang diperlukan untuk makan
sehari-hari. Terdapat sebuah riwayat yang mengatakan, bahawa Ummul
Mu’minin Siti Aisyah r.a pernah menerima sejumlah harta yang cukup besar
dari kaum Muslimin, tetapi seketika itu juga harta tersebut dibahagikan
semuanya kepada kaum fakir miskin hingga habis samasekali. Melihat hal
itu pembantu wanitanya berkata: “Cubalah seumpama ibu sisakan barang
satu dirham, tentu kita dapat membeli daging”! Siti Aisyah menjawap:
“Cubalah seumpama engkau tadi mengingatkan aku, tentu akan kusisakan”!
Para pendukung faham kedua itu juga menggunakan hadits Siti Aisyah
r.a yang diriwayatkan oleh Bukhariy dan Muslim, bahawasanya Ummul
Mu’minin itu pernah berkata: “Keluarga Muhammad s.a.w. tidak pernah
kenyang makan roti gandum selama tiga hari berturut-turut hingga saat
Rasulullah s.a.w. pulang kembali ke haribaan Allah Azza wa Jalla”.
Atas dasar hadits tersebut mereka mengatakan, bahawa semua orang Bani
‘Abbas dan Bani Abdul Mutthalib tentu tidak termasuk dalam ucapan Siti
Aisyah r.a itu, dan sama sekali tidak dimaksud olehnya. Mereka
berpendapat bahawa para isteri Rasulullah s.a.w. pasti termasuk dalam
pengertian ‘aal Muhammad s.a.w.”. Para isteri Nabi disamakan
kedudukannya dengan keturunan Rasulullah s.a.w. Mereka diharamkan
mengadakan hubungan (pernikahan) dengan orang lain, baik selagi
Rasulullah s.a.w. masih hidup mahupun setelah wafat. Mereka adalah para
isteri Nabi di dunia dan akhirat. Hubungan khusus mereka dengan
Rasulullah s.a.w. itulah yang membuat mereka berkedudukan sama dengan
keturunan beliau s.a.w.
Dalam mempertahankan pendapat bahawa para isteri Nabi juga termasuk
ahlulbait Rasulullah s.a.w. mereka berpegang teguh pada firman Allah
dalam Al-Qur’anul-Karim, ayat 30-34 surah Al-Ahzab seluruhnya, tidak
hanya berpegang pada bahagian terakhir ayat 33 saja. Seluruh ayat
tersebut bermakna sebagai berikut:
“Hai para isteri Nabi, barangsiapa di antara kalian nyata-nyata
melakukan perbuatan tidak senonoh, ia akan dilipatkan dosanya menjadi
dua kali lipat. Yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. Dan
barangsiapa di antara kalian tetap taat kepada Allah dan Rasul-Nya serta
berbuat kebajikan, kepadanya Kami berikan pahala dua kali lipat dan
Kami sediakan baginya rezeki yang mulia. Hai para isteri Nabi, kalian
tidaklah seperti wanita yang lain, jika kalian benar-benar bertakwa,
maka janganlah kalian menunduk dalam berbicara sehingga (membangkitkan)
selera orang (lelaki) yang terdapat penyakit di dalam hatinya (keinginan
berbuat tidak senonoh), dan ucapkanlah perkataan yang baik. Hendaklah
kalian tetap tinggal di rumah kalian (kecuali bila ada keperluan), dan
janganlah kalian berhias serta bertingkahlaku seperti orang-orang
jahiliyah dahulu. Dirikanlah sholat, tunaikanlah zakat serta taatilah
Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan
kotoran (dosa) dari kalian, hai ahlulbait, dan hendak mensucikan kalian
sesuci-sucinya. Dan ingatlah apa yang dibacakan di rumah kalian dari
ayat-ayat Allah dan hikmah. Sungguhlah bahawa Allah Maha Lembut lagi
Maha Mengetahui”.
Selain itu mereka juga mengetengahkan hadits Watsilah bin Asqa yang
berasal dari Ummu Salamah r.a, iaitu hadits Al-Kisa, sebagaimana telah
kami uraikan terdahulu.
Adapun para penganut faham yang keempat, iaitu yang menafsirkan ‘aal
Muhammad s.a.w.’ dengan ‘semua orang yang bertakwa di kalangan ummat
Muhammad’, mereka itu berpegang pada sebuah riwayat yang dikemukakan
oleh Thabraniy, iaitu riwayat yang berasal dari Ja’far bin Ilyas bin
Shadaqah, dari Nu’aim bin Hammad, dari Nuh bin Maryam, dari Sa’id bin
Yahya Al-Anshariy yang mendengar Imam Malik berkata: “Rasulullah s.a.w.
pernah ditanya tentang siapakah yang dimaksud dengan ‘aal Muhammad”?
Beliau menjawap: “Semua orang yang bertakwa”.
Akan tetapi Thabraniy sendiri mengatakan, tidak ada orang yang
meriwayatkan hadits tersebut selain Nuh bin Maryam. Hadits yang serupa
itu berasal dari Nu’aim. Al-Baihaqiy meriwayatkan hadits itu dari
Abdullah bin Ahmad bin Yunus, yang berasal dari Nafi bin Hurmuz dan
bersumber dari Anas. Lebih jauh Thabraniy mengatakan, bahawa
hadits-hadits yang berasal dari Nuh bin Maryam dan dari Nafi bin Murmuz
tidak dapat diterima sebagai hujjah, kerana dua orang itu terkenal
pendusta.
Alasan lain yang dikemukakan oleh para penganut faham keempat itu
ialah firman Allah s.w.t. yang ditujukan kepada Nabi Nuh a.s (dalam
Al-Qur’an) mengenai anak lelaki beliau pada saat terjadinya banjir besar
melanda ummatnya. Kepada Nabi Nuh Allah berfirman: “Hai Nuh,
sesungguhnya dia bukan dari keluargamu, ia adalah perbuatan yang tidak
baik”. (Hud: 46). Kerana syirik anak Nabi Nuh itu dikeluarkan dari
lingkungan keluarga beliau. Dengan demikian maka jelaslah, bahawa aal
Rasulullah s.a.w. ialah para pengikut beliau yang setia. Demikian kata
mereka.
Mengenai soal itu Imam Syafi’iy r.a telah menyatakan sanggahannya. Ia
mengatakan: Bahawa yang dimaksud dengan kalimat “sesungguhnya ia bukan
dari keluargamu”, ialah bahawa anak lelaki Nabi Nuh itu tidak termasuk
anggota keluarga yang diperintahkan Allah kepada Nabi Nuh supaya
diangkut dalam bahtera dan akan diselamatkan dari air bah. Sebab,
sebelum itu Allah telah berfirman lebih dulu kepada Nabi Nuh: “Angkutlah
di dalam bahtera dua pasangan (jodoh) dari setiap jenis (ternak)
bersama keluargamu kecuali yang sudah dikenakan keputusan Allah (untuk
tidak diikutsertakan)”. Dengan demikian maka anak lelaki Nabi Nuh tidak
termasuk anggota keluarga yang dijamin keselamatannya.
Syeikhul Islam Ibnul Qayyim sendiri berpendapat, bahawa sanggahan
Imam Syafi’iy tepat sekali, kerana ‘orang-orang beriman’ dalam kontek
hikayat Nabi Nuh a.s tidak termasuk dalam pengertian ‘keluarga Nabi
Nuh’. Sebab, ayat tersebut selengkapnya menegaskan: “Angkutlah di dalam
bahtera dua pasangan dari setiap jenis (ternak) bersama keluargamu
kecuali yang sudah dikenakan keputusan Allah (untuk tidak
diikutsertakan) dan orang-orang yang beriman. Kalimat ‘orang-orang yang
beriman’ dalam ayat tersebut adalah kalimat yang berdiri sendiri di
samping kata ‘keluarga’ dan ‘dua pasangan’ dari setiap jenis (ternak).
Dengan demikian maka kata ‘keluargamu (ahlika)’ tidak mencakup
pengertian ‘pengikut Nabi Nuh yang beriman atau bertakwa’.
Yang kami utarakan tersebut di atas semuanya adalah beberapa hujjah
atau dalil yang dikemukakan oleh masing-masing golongan guna memperkuat
penafsirannya sendiri-sendiri. Yang benar ialah faham atau pendapat yang
pertama, iaitu yang mengatakan bahawa aal Muhammad s.a.w. ialah anak
cucu keturunan Bani Hasyim; kemudian menyusul pendapat atau faham yang
kedua, iaitu yang memasukkan para isteri Nabi dalam aal Muhammad s.a.w.
Rasulullah s.a.w. telah bersabda, bahawa ‘aal (keluarga) Muhammad
makan hanya dari harta ini (yakni: Harta Allah, bukan shadaqah).
Demikian pula doa beliau yang menyatakan: “Ya Allah, berilah rezeki
kepada aal (keluarga) Muhammad berupa makanan sehari-hari”. Dengan
demikian tidak ada alasan sama sekali memasukkan ‘ummat Muhammad’ dalam
pengertian ‘aal Muhammad’.
Soal terpisahnya sebutan ‘azwaj’ (para isteri) dari sebutan ‘zuriyat’
(keturunan) dalam ucapan shalawat, sama sekali tidak menunjukkan
perpisahan kedudukan kedua-duanya sebagai keluarga (aal) Muhammad s.a.w.
Hal itu dipersoalkan sehubungan dengan adanya hadits yang diriwayatkan
oleh Abu Dawud, berasal dari Nu’aim Al-Mujmar dan bersumber dari Abu
Hurairah r.a mengenai shalawat Nabi yang berbunyi: “Ya Allah,
limpahkanlah shalawat kepada Muhammad, kepada isteri-isteri beliau,
kepada segenap keturunan beliau dan kepada ahlulbait beliau; sebagaimana
Engkau telah melimpahkan shalawat kepada Ibrahim…dan seterusnya”.
Dijejerkannya sebutan-sebutan ‘para isteri’. ‘keturunan’ dan ‘ahlulbait’
dalam kalimat tersebut semata-mata untuk lebih menegaskan bahawa mereka
itu semuanya termasuk dalam pengertian ‘aal Muhammad s.a.w.’.
Orang yang mengucapkan shalawat di dalam sholat (tasyahhud) bagi aal
Muhammad s.a.w. dengan pengertian ‘ummat Muhammad’, terlampau jauh
menyimpang dari makna yang semestinya. Bacaan tahiyyat (tasyahhud) yang
diucapkan orang di saat bersembahyang di dalamnya terdapat kata-kata
‘salam’ dan ‘shalawat’. Ucapan salam itu pertama-tama tertuju kepada
Rasulullah s.a.w., kemudian kepada orang yang bersangkutan sendiri, lalu
kepada semua hamba Allah yang saleh. Terdapat riwayat hadits yang
menerangkan, bahawa Rasulullah s.a.w. pernah bersabda: “Apabila kalian
telah mengucapkan hal itu (yakni salam) bererti kalian telah
menyampaikan salam kepada semua hamba Allah yang saleh di langit dan
bumi”. Adapun tentang ‘shalawat’, Rasulullah s.a.w. tidak mengisyaratkan
shalawat boleh diucapkan tertuju kepada orang selain beliau sendiri
bersama aal (keluarga)-nya.
Pendapat yang mengatakan, bahawa ‘aal Muhammad’ bererti ‘semua
pengikut Muhammad’, sama sekali tidak dapat diterima. Memang benar,
bahawa dalam hal-hal tertentu ‘para pengikut’ dapat disebut dengan
istilah ‘aal’, tetapi sebaliknya, kata ‘aal’ tidak harus diertikan
‘pengikut’. Tentang hal itu telah kami utarakan dalil-dalilnya. Demikian
Ibnul Qayyim.
Syeikhul Islam Ibnul Qayyim kemudian berbicara tentang erti ‘zuriat’.
Ia menegaskan, bahawa ‘zuriat’ bererti ‘anak cucu keturunan, tetapi
apakah keturunan dari anak perempuann termasuk juga dalam pengertian
‘zuriat’? Mengenai hal itu terdapat dua pendapat di kalangan para
ulama…demikian kata Ibnul Qayyim dalam penjelasannya. Pendapat pertama
ialah sebagaimana diriwayatkan oleh Imam Ahmad bin Hanbal, yang
mengatakan bahawa keturunan dari anak perempuan termasuk zuriat; dan ini
menjadi mazhab Syafi’iy. Pendapat yang kedua mengatakan, bahawa
keturunan dari anak perempuan tidak termasuk dalam pengertian zuriat;
dan ini adalah mazhab Imam Abu Hanifah.
Golongan yang menganut pendapat pertama bersepakat bulat, bahawa anak
cucu Siti Fatimah Az-Zahra r.a adalah zuriat (keturunan) Rasulullah
s.a.w., yakni zuriat yang mustahak menerima shalawat dan salam dari kaum
Muslimin. Sebab tidak ada putera atau puteri Rasulullah s.a.w. yang
melahirkan keturunan selain Siti Fatimah r.a. Kerana itulah Rasulullah
s.a.w. menyebut al-Hasan – putera Fatimah r.a – dengan ‘anakku’. Beliau
menegaskan: ”Sesungguhnya ini (al-Hasan r.a) adalah anakku, seorang
sayyid”.
Ketika ayat mubahalah (ayat 61 surah Aali Imran, iaitu ayat yang
menentang kaum musyrikin untuk bersedia menerima kutukan Allah) turun,
Rasulullah s.a.w. segera memanggil Siti Fatimah, al-Hasan dan al-Husein
radhiyallahu anhum, kemudian keluar bersama-sama untuk bermubahalah
dengan kaum Nasrani Najran. Demikian Ibnul-Qayyim.
Setelah mengatakan, bahawa Nabi Isa a.s tidak mempunyai silsilah dari
Nabi Ibrahim a.s selain dari pihak bundaknya, Maryam; berkata lebih
lanjut:
“Pihak yang berpendapat bahawa keturunan anak perempuan tidak
termasuk dalam pengertian ‘zuriat’ berhujjah, bahawa keturunan dari anak
perempuan pada hakikatnya adalah keturunan dari ayah mereka. Kerana itu
jika ada seorang wanita melahirkan anak bukan dari seorang pria Bani
Hasyim, anak tersebut tidak termasuk keturunan Bani Hasyim. Bagi orang
merdeka (bukan budak) keturunannya mengikuti silsilah ayah, sedangkan
bagi budak, keturunannya mengikuti silsilah ibu. Akan tetapi dilihat
dari sudut agama, yang terbaik di antara keduanya itu ialah yang paling
besar takwanya…
“Mereka mengatakan, dimasukkannya Siti Fatimah r.a ke dalam zuriat
Rasulullah s.a.w. semata-mata kerana kemuliaan dan keagungan martabat
ayahandanya, yakni Muhammad Rasulullah s.a.w., yang tak ada persamaannya
dengan manusia mana pun di dunia. Dengan demikian maka zuriat Nabi dari
puterinya itu merupakan kelanjutan dari keluhuran dan kemuliaan
martabat beliau s.a.w. Kita mengetahui bahawa kemuliaan dan keagungan
seperti itu tidak dapat kita temukan pada orang-orang besar, raja-raja
dan lain sebagainya. Kerana mereka tidak memandang keturunan dari anak
perempuan mereka sebagai zuriat yang meneruskan kebesaran dan kemuliaan
mereka. Yang dipandang sebagai penerus kebesaran mereka hanyalah
keturunan anak lelaki mereka. Jadi, jika keturunan, itu semata-mata
disebabkan oleh factor keagungan dan keluhuran ayah anak perempuan itu…”
Menanggapi pendapat seperti tersebut di atas itu, Ibnul Qayyim dengan
tegas mengatakan: “Dikenakannya pandangan seperti itu pada zuriat
Rasulullah s.a.w. adalah tidak benar dan tidak pada tempatnya”.
Dari tutur-kata dan pendapat-pendapat dua orang Syeikhul Islam, Ibnul
Taimiyyah dan Ibnul Qayyim, yang kami utarakan semuanya itu, tampak
jelas bahawa kedua ulama puncak itu menekankan, bahawa yang disebut
‘Ahlul-Bait’ atau ‘aal’ Nabi Muhammad s.a.w. ialah Imam ‘Ali bin Abi
Thalib, Siti Fatimah Az-Zahra dan anak cucu keturunan mereka berdua.
Kecuali itu ditekankan pula bahawa mereka itulah yang disebut
‘Ahlul-Kisa’ dan merupakan anggota-anggota keluarga Rasulullah s.a.w.
yang terdekat dan paling terkemuka. Dua orang Syeikhul Islam itu
menekankan juga bahawa hadits-hadits Istishfa (yang menerangkan kesucian
Ahlul-Bait) benar-benar meyakinkan dan kuat.
- 1) Golongan yang sangat ekstrim ‘mencintai’ Imam Ali bin Abi Thalib, sehingga menganggapnya sebagai ‘tuhan’. Golongan ini telah musnah dalam sejarah.
- 2) Golongan yang tidak mempercayai keutamaan Imam Ali dan anggota-anggota ahlulbait lainnya.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar