Rabu, 23 Januari 2013

Terjemahan Al-Quran ~ Surah Muhammad

Salam Maulidur Rasul 1434 H. 

SURAH MUHAMMAD
Surah ke 47
Terdiri daripada 38 ayat (Madaniyyah)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

1 Orang yang kafir menghalang-halang (manusia) dari jalan Allah, Allah menghapuskan segala amal mereka.

2. Dan orang yang beriman (kepada Allah) dan mengerjakan kebajikan serta beriman kepada apa yang diturunkan kepada Muhammad, dan itulah kebenaran daripada Tuhan mereka; Allah menghapuskan kesalahan-kesalahan mereka dan memperbaiki keadaan mereka.

3. Yang demikian itu, kerana sesungguhnya orang kafir mengikuti yang batil (sesat) dan sesungguhnya orang yang beriman mengikuti kebenaran daripada Tuhan mereka. Demikianlah Allah membuat perumpamaan-perumpamaan bagi manusia.

4. Maka apabila kamu bertemu dengan orang yang kafir (di medan perang), maka pukullah batang leher mereka. Selanjutnya apabila kamu telah mengalahkan mereka, tawanlah  mereka dan setelah itu kamu boleh membebaskan mereka atau menerima tebusan, sampai perang selesai. Demikianlah, dan sekiranya Allah mengkehendaki, nescaya Dia membinasakan mereka, tetapi Dia hendak menguji kamu satu sama lain. Dan orang yang gugur di halan Allah, Allah tidak mensia-siakan amal kebaikan mereka.

5. Allah akan memberi petunjuk kepada mereka dan memperbaiki keadaan mereka.

6. Dan memasukkan mereka ke dalam syurga yang telah diperkenankanNya kepada mereka. 

7. Wahai orang yang beriman! jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu.

8. Dan orang yang kafir, maka celakalah mereka dan Allah menghapuskan segala amalannya

9. Yang demikian itu kerana mereka membenci apa (al-Quran) yang diturunkan Allah, maka Allah menghapus segala amal mereka.

10. Maka apakah mereka tidak pernah mengadakan perjalanan di bumi sehingga dapat memperhatikan bagaimana kesudahan orang yang sebelum mereka. Allah telah membinasakan mereka dan bagi orang kafir akan menerima (nasib) yang serupa itu. 

11. Yang demikian itu kerana Allah pelindung bagi orang yang beriman; sedang orang kafir tidak ada pelindung bagi mereka.

12. Sesungguhnya Allah akan memasukkan orang yang beriman dan mengerjakan kebajikan ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Dan orang yang kafir menikmati kesenangan (dunia). Dan mereka makan seperti haiwan mereka; dan (kelak) nerakalah tempat tinggal bagi mereka.

13. Dan betapa banyak negeri yang (penduduknya) lebih kuat dari (penduduk) negerimu (Muhammad) yang telah mengusirmu itu. Kami telah membinasakan mereka; maka tidak ada seorang pun yang menolong mereka.

14. Maka apakah orang yang berpegang pada keterangan yang datang daripada Tuhannya sama dengan orang yang dijadikan (oleh syaitan) terasa indah baginya perbuatan buruknya dan mengikuti keinginannya?*
Semua amal perbuatan mereka tidak mendapat ketentuan daripada Allah Subhanahu wa Ta'ala sehingga tidak dihargai dan tidak mendapat pahala.

15. Perumpamaan penghuni syurga yang dijanjikan kepada orang yang bertakwa; di sana ada sungai-sungai yang airnya tidak payau dan sungai-sungai khamar (anggur yang tidak memabukkan) yang lazat rasanya bagi peminumnya dan sungai-sungai madu yang murni. Di dalamnya mereka memperolehi segala macam buah-buahan dan kemampuan daripada Tuhan mereka. Samakah mereka dengan orang yang kekal dalam neraka dan diberi minuman dengan air yang mendidih, sehingga hancur ususnya?

16. Dan di antara mereka ada orang yang mendengarkan perkataanmu (Muhammad), tetapi apabila mereka telah keluar dari sisimu, mereka berkata kepada orang yang telah diberi ilmu (sahabat-sahabat Nabi): "Apakah yang dikatakannya tadi?" Mereka itulah orang yang dikunci hatinya oleh Allah dan mengikuti keinginannnya.

17. Dan orang yang mendapat petunjuk, Allah akan menambah petunjuk kepada mereka dan menganugerahkan ketakwaan kepada mereka. 

18. Maka apa lagi yang mereka tunggu-tunggu selain hari kiamat yang akan datang kepada mereka secara tiba-tiba, kerana tanda-tandanya sesungguhnya telah datang. Maka apa gunanya bagi mereka kesedaran mereka itu apabila (hari kiamat) itu sudah datang?

19. Maka ketahuilah, bahawa tidak ada tuhan (yang patut disembah) selain Allah dan mohonlah keampunan atas dosamu dan atas (dosa) orang mukmin lelaki dan perempuan. Dan Allah mengetahui tempat usaha dan tempat tinggalmu.

20. Dan orang yang beriman berkata:" Mengapa tidak ada suatu surah* yang diturunkan?" Maka apabila ada suatu surah diturunkan yang jelas maksudnya dan di dalamnnya tersebut (perintah) perang, engkau melihat orang yang di dalam hatinya ada penyakit akan memandang kepadamu seperti pandangan orang yang pengsan kerana takut mati. Tetapi itu lebih sesuai bagi mereka.
* Surah di sini ialah surah yang berisi perintah untuk memerangi orang-orang kafir.

21. (Yang lebih baik bagi mereka adalah) taat (kepada Allah) dan bertutur kata yang baik. Sebab apabila perintah (perang) ditetapkan (mereka tidak menyukainya). Padahal jika mereka benar-benar (beriman) kepada Allah, nescaya yang demikian itu lebih baik bagi mereka.

22. Maka apakah sekiranya kamu berkuasa, kamu akan berbuat kerosakan di bumi dan memutuskan hubungan kekeluargaan?

23. Mereka itulah orang yang dikutuk Allah; lalu dibuat tuli (pendengarannya) dan dibutakan penglihatannya.

24. Maka tidaklah mereka menghayati al-Quran, ataukah hati mereka sudah terkunci?

25. Sesungguhnya orang yang berbalik (kepada kekafiran) setelah petunjuk itu jelas bagi mereka, syaitanlah yang menyeru mereka dan memanjangkan angan-angan mereka.

26. Yang demikian itu, kerana sesungguhnya mereka telah mengatakan kepada orang (Yahudi) yang tidak senang dengan apa yang diturunkan Allah: "Kami akan mematuhi kamu dalam beberapa urusan," tetapi Allah mengetahui rahsia mereka.

27. Maka bagaimana (nasib mereka) apabila malaikat (maut) mencabut nyawa mereka, memukul wajah dan punggung mereka?

28. Yang demikian itu, kerana sesungguhnya mereka mengikuti apa yang menimbulkan kemurkaan Allah dan membenci (apa yang menimbulkan) keredaanNya, sebab itu Allah menghapus segala amal mereka.

29. Atau apakah orang yang dalam hatinya ada penyakit menyangka bahawa Allah tidak akan menampakkan kedengkian mereka (terhadap Nabi Muhammad SAW)?

30. Dan sekiranya Kami mengkehendaki, nescaya Kami perlihatkan mereka kepadamu (Muhammad) sehingga engkau benar-benar dapat mengenali mereka dengan tanda-tandanya. Dan engkau benar-benar akan mengenali mereka daripada nada bicaranya dan Allah mengetahui segala perbuatan kamu. 

31. Dan sesungguhnya, Kami benar-benar akan menguji kamu sehingga Kami mengetahui orang yang benar-benar berjihad dan yang bersabar di antara kamu; dan akan Kami uji perihal kamu.

32. Sesungguhnya orang yang kafir akan menghalang-halang (orang lain) dari jalan Allah serta memusuhi rasul setelah ada petunjuk yang jelas bagi mereka, mereka tidak akan dapat memberi mudarat (bahaya) kepada Allah sedikit pun. Dan kelak Allah menghapus segala amal mereka.

33. Wahai orang yang beriman! Taatlah kepada Allah dan taatlah kepada Rasul dan janganlah kamu merosakkan segala amalmu.

34. Sesungguhnya orang kafir dan menghalang-halang (orang lain) dari jalan Allah, kemudian mereka mati dalam keadaan kafir, maka Alllah tidak akan mengampunkan mereka.

35. Maka janganlah kamu lemah dan mengajak (musuh) untuk berdamai, kerana kamulah yang lebih unggul dan Allah (pun) bersama kamu dan Dia tidak akan mengurangkan segala amalmu.

36. Sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan gurau senda. Jika kamu beriman serta bertakwa, Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tidak akan meminta hartamu.

37. Sekiranya Dia meminta harta kepadamu, lalu mendesak kamu (agar memberikan semuanya), nescaya kamu akan jadi bakhil (kedekut) dan Dia akan menampakkan kedengkianmu.

38. Ingatlah, kamu adalah orang yang diajak untuk menginfakkan (hartamu) pada jalan Allah. Lalu di antara kamu ada orang yang kedekut dan barang siapa kedekut, maka sesungguhnya dia jadi kedekut terhadap dirinya sendiri. Dan Allahlah Yang Maha Kaya dan kamulah yang memerlukan (kurniaanNya). Dan jika kamu berpaling (dari jalan yang benar) Dia akan menggantikan (kamu) dengan kaum yang lain dan mereka tidak akan (derhaka) seperti kamu. 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar