Minggu, 13 Januari 2013

Terjemahan Al-Quran ~ Surah Al-Jin

SURAH AL-JIN
Jin
Surah ke 72
Terdiri daripada 28 ayat (Makkiyyah)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

1. Katakanlah (wahai Muhammad): "Telah diwahyukan kepadaku bahawa sekumpulan jin telah mendengar (al-Quran yang aku bacakan)," lalu mereka berkata: "Kami telah mendengarkan bacaan yang menakjubkan (al-Quran).

2. (Yang) memberi petunjuk kepada jalan yang benar; lalu kami beriman kepadanya. Dan kami sekali-kali tidak akan mempersekutukan sesuatu pun dengan Tuhan kami.

3. Dan sesungguhnya Maha Tinggi keagungan Tuhan kami, Dia tidak beristeri dan tidak beranak.

4. Dan sesungguhnya orang yang bodoh di antara kami dahulu selalu mengucapkan (perkataan) yang melampaui batas terhadap Allah.*
* Perkataan yang melampaui batas ialah mengatakan Allah Subhanahu wa Ta'ala. mempunyai isteri dan anak-anak. Menurut Ibnu Kathir, perkataan itu diucapkan sebelum jin itu masuk Islam.

5. Dan sesungguhnya kami mengira bahawa manusia dan jin itu tidak akan mengatakan perkataan yang dusta terhadap Allah. 

6. Dan sesungguhnya ada beberapa orang lelaki daripada kalangan manusia yang meminta perlindungan* kepada beberapa lelaki daripada kalangan jin, tetapi mereka (jin) menjadikan mereka (manusia) bertambah sesat.
* Ada di antara orang Arab apabila mereka melintasi tempat yang sunyi, maka mereka meminta perlindungan kepada jin yang mereka anggap berkuasa di tempat itu.

7. Dan sesungguhnya mereka (jin) mengira seperti kamu (orang Musyrik Mekah) yang juga mengira bahawa Allah tidak akan membangkitkan kembali siapa pun (pada hari kiamat).

8. Dan sesungguhnya kami (jin) telah cuba mengetahui (rahsia) langit, tetapi kami dapati langit itu penuh dengan pengawal-pengawal yang kuat kawalannya dan panah-panah api.

9. Dan sesungguhnya kami (jin) dahulu dapat menduduki beberapa tempat di langit itu untuk mencuri dengar (berita-beritanya). Tetapi sekarang* siapa (cuba) mencuri dengar (seperti itu), pasti akan menjumpai panah-panah api yang mengintai (untuk membakarnya).
* Waktu setelah Nabi Muhammad SAW diutus menjadi rasul.

10. Dan sesungguhnya kami (jin) tidak mengetahui (dengan ada kawalan itu) apakah keburukan yang akan ditimpakan kepada orang yang di bumi ataukah Tuhan mereka menghendaki kebaikan baginya. 

11. Dan sesungguhnya di antara kami (jin) ada yang soleh dan ada (pula) sebaliknya. Kami menempuh jalan yang berbeza-beza.

12. Dan sesungguhnya di antara kami (jin) telah menduga, bahawa kami tidak akan mampu melepaskan diri (daripada kekuasaan) Alah di bumi dan tidak (pula) dapat lari melepaskan diri (daripada)Nya. 

13. Dan sesungguhnya ketika kami (jin) mendengar petunjuk (al-Quran), kami beriman kepadanya. Maka barang siapa beriman kepada Tuhan, maka tidak perlu ia takut rugi atau berdosa.

14. Dan di antara kami ada yang Islam dan ada yang menyimpang daripada kebenaran. Siapa yang Islam, maka mereka itu telah memilih jalan yang lurus.

15. Dan adapun yang menyimpang daripada kebenaran, maka mereka menjadi bahan bakar bagi neraka Jahannam.

16. Dan sekiranya mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), nescaya Kami akan menurunkan kepada mereka air (hujan) yang cukup. 

17. Dengan (cara) itu Kami hendak menguji mereka. Dan barang siapa berpaling daripada peringatan Tuhannya, nescaya Tuhan akan memasukkannya ke dalam azab yang sangat berat.

18. Dan sesungguhnya masjid-masjid itu adalah untuk Allah. Maka janganlah kamu menyembah apa pun di dalamnya selain Allah,

19. Dan sesungguhnya ketika hamba Allah (Muhammad) berdiri menyembahNya (melaksanakan solat), mereka (jin-jin) itu berasak-asak mengerumuninya.

20. Katakanlah (wahai Muhammad): "Sesungguhnya aku hanya menyembah Tuhanku dan aku tidak mempersekutukan sesuatu pun denganNya."

21. Katakanlah (wahai Muhammad): " Aku tiada kuasa menolak mudarat mahupun mendatangkan kebaikan kepadamu."

22. Katakanlah (wahai Muhammad):"Sesungguhnya tidak pula sesuatu pun yang dapat melindungiku daripada (azab) Allah dan aku tidak mempersekutukan sesuatu pun denganNya."

23. (Aku hanya) menyampaikan (peringatan) dari Allah dan risalahNya. Dan barang siapa menderhakai Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya dia akan mendapat (azab) neraka Jahannam, mereka kekal di dalamnya selama-lamanya.

24. Sehingga apabila mereka melihat (azab) yang diancamkan kepada mereka, maka mereka akan mengetahui siapakah orangnya yang lebih lemah penolong-penolongnya dan sedikit jumlah bilanganya.

25. Katakanlah (wahai Muhammad):"Aku tidak mengetahui, apakah azab yang diancamkan kepadamu itu sudah dekat ataukah Tuhanku menetapkan waktunya masih lama."

26. Dia mengetahui yang ghaib, tetapi Dia tidak memperlihatkan kepada siapa pun tentang ghaib itu.

27. Kecuali kepada rasul yang diredhaiNya, maka sesungguhnya Dia mengadakan penjaga-penjaga (malaikat) di depan dan di belakangnya.

28. Agar Dia mengetahui, bahawa rasul-rasul itu sesungguhnya telah menyampaikan risalah Tuhannya, sedang (ilmuNya) meliputi apa yang ada pada mereka, dan Dia menghitung apa yang ada pada mereka, dan Dia menghitung segala sesuatu satu persatu.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar