Selasa, 01 Januari 2013

Terjemahan Al-Quran ~ Surah Al-Muzammil

SURAH AL-MUZAMMIL
Orang Yang Berselimut
Surah ke 73
Terdiri daripada 20 ayat (Makkiyyah)

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang

1. Wahai orang yang berselimut (Muhammad)!

2. Bangunlah (untuk solat) pada malam hari,* kecuali sebahagian kecil.
* Solat malam ini pada mulanya wajib dikerjakan sebelum turun ayat ke 20 dalam surah ini. Setelah ayat ke 20 ini turun, hukumnya menjadi sunat.

3. (Iaitu) separuhnya atau kurang sedikit dari itu,

4. Atau lebih daripada (seperdua) itu bacalah al-Quran itu dengan tartil.*
* Tartil ialah bacaan yang jelas dan terang serta betul menurut ilmu tajwid.

5. Sesungguhnya Kami akan menurunkan wahyu yang berat (al-Quran) kepadamu.

6. Sesungguhnya, bangun malam (bersolat dan beribadat) itu lebih kuat (mengisi jiwa); dan (bacaan al-Quran pada waktu itu) lebih berkesan.

7. Sesungguhnya pada siang hari engkau sangat sibuk dengan urusan yang panjang.

8. Dan sebutlah nama Tuhanmu, dan beribadatlah kepadaNya dengan sepenuh hati.

9. (Dialah) Tuhan timur dan barat, tidak ada Tuhan selain Dia, maka jadikanlah Dia sebagai pelindung.

10. Dan sabarlah (wahai Muhammad) terhadap apa yang mereka katakan dan jauhkanlah dirimu daripada mereka dengan cara yang baik.

11. Dan biarkanlah Aku (yang bertindak) terhadap orang yang mendustakan, yang memiliki segala kenikmatan hidup dan berilah mereka sedikit masa (tempoh) lagi.

12. Sesungguhnya, di sisi Kami ada belenggu-belenggu (yang berat) dan neraka yang menyala-nyala,

13. Dan (ada) makanan yang menyumbat di kerongkong dan azab yang pedih.

14. (Ingatlah) pada hari (ketika) bumi dan gunung-gunung bergoncang keras dan menjadilah gunung-gunung itu seperti longgokan pasir yang dicurahkan.

15. Sesungguhnya Kami telah mengutus seorang Rasul (Muhammad) kepada kamu, yang akan menjadi saksi terhadapmu, sebagaimana Kami telah mengutus seorang Rasul kepada Firaun.

16. Namun Firaun menderhakai Rasul itu, maka Kami seksa dia dengan seksaan yang berat.

17. Lalu bagaimana kamu akan dapat menjaga dirimu jika kamu tetap kafir kepada hari yang (huru-haranya) menjadikan anak-anak kecil tua beruban.

18. Langit terbelah pada hari itu. Janji Allah pasti terlaksana.

19. Sesungguhnya ini adalah peringatan. Barang siapa mengkehendaki, nescaya dia mengambil jalan (yang lurus) kepada Tuhannya.

20. Sesungguhnya Tuhanmu mengetahui bahawa engkau (Muhammad) berdiri (solat) kurang daripada dua pertiga malam, atau seperdua malam atau sepertiganya dan (demikian pula) segolongan daripada orang yang bersamamu. Allah menetapkan ukuran malam dan siang. Allah mengetahui bahawa kamu tidak dapat menentukan batas-batas waktu itu, maka Dia memberi keringanan kepadamu, kerana itu bacalah apa yang mudah (bagimu) dari al-Quran; Dia mengetahui akan ada di antara kamu orang yang sakit, dan yang lain berjalan di bumi mencari sebahagian kurniaan Allah; dan yang lain berperang di jalan Allah, maka bacalah apa yang mudah (bagimu) daripada al-Quran dan laksanakanlah solat, tunaikanlah zakat dan berikanlah pinjaman kepada Allah pinjaman yang baik. Apa saja kebaikan yang kamu lakukan untuk dirimu, nescaya kamu memperoleh (balasan)nya di sisi Allah sebagai balasan yang paling baik dan yang paling besar pahalanya. Dan mohonlah keampunan kepada Allah; sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Penyayang.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar