Rabu, 05 Juni 2013

Al-Fatihah utk Arwah Atok Tersayang

pagi itu, dia menjamah sarapan dengan berselera sekali.. Lempeng sebesar pinggan lauk yang agak tebal dan secawan kopi susu f&n dipagi hari memang menyelerakan.. usai sarapan, seluar basahan dan tee shirt lusuh berlubang di bahu pantas disarungnya.. Berbekal bakul kecil, dia memetik setiap butir biji kopi yang ranum satu, satu, satu.. Hari itu terasa terlalu pantas dan meresahkan baginya.. Ahh! Teriknya bahang matahari ni.. Jam di tangan dijelingnya.. 11 pagi! Dia segera berjalan pulang walaupun agak kepayahan melalui tanah gambut yang menenggelamkan setiap langkah kakinya..
Terasa dingin air ketika dia membasahkan seluruh tubuhnya..Segar dan harum mandian Protex yang dilumur di seluruh tubuhnya.. Menghilang bau peluh yang melekit ditubuhnya.. Alhamdulillah! Dia memuji Allah sejenak selesai solat Dhuha.. Lalu segelas air sejuk dihulur isteri tercinta diteguk perlahan2 membasahi tekak yang kekeringan sejak tadi..
Dentingan jam mengejutkan dia dari lena..Ahh! Jam 12.00! Segera dia ke tempat mandi dan berwudhu penuh khudhu..satu demi satu anggota wudhu nya di usap perlahan..Allah! Terimalah wudhu hambamu ini..
Deruman jentera Honda Wave memecah kesunyian.. Dalam usia senja, mengendali jentera sebegini pun satu cabaran berat baginya.. Alhamdulillah..sampai juga dia di Masjid yang sentiasa dirinduinya.. Kunci ditanganya membuka pintu masjid perlahan2.. Dia terus menuju ke sejadah usang dan mendirikan solat Tahiyatul Masjid..kemudian berzikir, muhasabah dan istighfar kepada Kekasihnya..sesekali dia mengurut2 belakangnya yang terasa bisa2.. Mungkin akibat di mamah usia..
Hari itu dia melaungkan azan Zuhur setulus hatinya.. Sayu dan sangat merdu menerjah cuping telinga setiap penduduk kampung.. Jauh disudut hatinya, mengharap agar orang kampung menyahut seruan azan dan berjamaah bersamanya Zuhur kali ini.. Meskipun dia tahu itu tak akan berlaku! Dalam dia termenung berharap, terdengar iqamah dilaungkan oleh seorang jamaah yang setia menjadi makmumnya 5 waktu sehari semalam..Dia bangun untuk mengimamkan solat Zuhur.. Tiba2 dia terasa melayang2 dan berpinar..sepantas itu dia meminta jamaah yang iqamah tadi mengimamkan solat Zuhur..Digagahkan untuk berdiri dan hanya mampu untuk 2 rekaat awal..Dia menyempurnakan solat Zuhur dalam keadaan duduk pada 2 rekaat berikutnya.. Assalamualaikum warahmatullah! Selesai sudah dan sempurna perintah Kekasihnya!
Masing2 jemaah bangun untuk pulang..Dia cuba bangun. Tapi pandanganya tiba2 menjadi kabur dan gelap..bahu terasa seperti memikul beban yang amat berat! Dia meminta agar bahunya diurut.. Ahh! Alhamdulillah! Lega sedikit.. Dia bangun dan berjalan menuju pintu masjid..mahu segera pulang menjamah hidangan tengahari yang di sediakan isteri tercinta.. Tiba2 terasa kakinya longlai.. Dada berombak ! Sesak! Mata kembali gelap.. Terduduk dia dipintu masjid! Ya Allah! Inikah harinya?
Kini dia benar2 tak bermaya..Dia diusung ke kereta dan dibawa pulang.. "Enal, bawak aku ke hospital! Aku tak nak susahkan orang"..
Dia semakin lemah.. Bersendirian terjelepuk di kerusi belakang.. Dada semakin sempit.. Berombak kencang..Allah! Allah! Allah!
Itulah kalam terakhir dari lidahnya! Akhirnya dia menemui janji yang pasti! Kembali menemui Rabbnya dan Ilahnya! Tanpa isteri..tanpa anak2..tanpa cucu2 di sisinya
dialah Imam! Dialah Muazzin! Dialah Siak! Dialah insan TERISTIMEWA dalam hidupku! Dialah ayahandaku yang tercinta Komari bin Selamat @Muslam! Dijemput ke sisi Rabb dan Kekasihnya seusai Solat Zuhur di Masjid Punggur Darat, Rengit Batu Pahat, Johor pada 1 Jun 2013.. Masjid yang menjadi rumah kedua abah.. Moga kau tenang di sisi Kekasihmu dan berada di taman Firdausi..Aku pasrah dan redha Abah!


- Alim Komari-

Tidak ada komentar:

Posting Komentar