Kamis, 14 November 2013

Dilema Puasa Sunat 9 & 10 Muharram


Assalamualaikum... Selamat berpuasa kepada mereka yang berpuasa sunat 10 Muharram pada hari ini. Semoga anda semua beroleh rahmat, keberkatan serta  ganjaran dan pahala seperti yang dijanjikan. Insyaallah...amiin.

Menarik berbicara mengenai puasa sunat ini pabila terbaca kisah Cikgu Anim, tuan empunya blog Inilah Ceritaku. Komen Entri kali ini menyingkap kisah di entri beliau yang penuh dengan persoalan tentang puasa sunat ini. Kisah tentang Cikgu Anim yang dalam dilema tetapi beroleh sesuatu disebaliknya.

Suasana jamuan murid tahun 6
Rezeki Berpuasa 9 Muharram
Semalam, 9 Muharram seperti yang kita semua ketahui, hari dimana umat Islam digalakkan berpuasa sunat.

Alkisah bermula pabila sehari sebelumnya, dimana cikgu Anim mendapat jemputan jamuan yang akan diadakan keesokan harinya oleh murid-murid tahun 6 di sekolahnya

Bagi memeriahkan majlis tersebut, bubur lambuk di 'order' menjadi buah tangan cikgu Anim disamping memenuhi permintaan "seseorang". Maklumlah, cikgu Anim pun mungkin juga akan berpindah sekolah pada tahun hadapan... Semoga berjaya hendaknya.

Bubur lambuk
9 Muharram pun tiba, cikgu Anim pun berpuasa. Aktiviti mengajar disekolah berjalan seperti biasa. Pabila tengahari, majlis jamuan telah siap sedia...Cikgu Anim pun datang bagi memenuhi jemputan. Bila sampai waktu majlis jamuan bermula... dilema mula melanda dibenak fikiran cikgu Anim. 

Yang manakah harus diutamakan...Puasa sunat atau memenuhi jemputan makan di jamuan tersebut? Jika anda bagaimana?

Dengan berpandukan entri INI...keputusan muktamat yang paling wajar telah di putuskan. Anda ingin tahu apa keputusan cikgu Anim...Silalah ke entri INI

Inilah Ceritaku - Anim
Terima kasih Kak Anim kerana telah membuka minda, berkongsi ilmu dan panduan buat saya yang cetek pengetahuannya ini. Sesungguhnya banyak entri-entri Kak Anim yang memberi pengajaran, kesedaran dan peringatan disamping kisah-kisah keluarga yang menceriakan. Saya amat mengagumi dan menghormati Kak Anim.

http://bicaraneem.blogspot.com
Seorang blogger yang begitu merendah diri tapi cukup popular sebenarnya... Jika tidak, masakan jiran sebelah rumah pun membaca blog beliau...hehe. Ikutilah Entri INI yang telah membuatkan Kak Anim terkedu seketika. Semoga Kak Anim sekeluarga sentiasa diberkati dan dipermudahkan segala urusan... :)


Admin...

Tidak ada komentar:

Posting Komentar